Vi har vid ett antal tillfällen tidigare skrivit om den turkiska speditören. Före jul och under mellandagarna har företaget tagit stor plats i vårt mediala utrymme. Vi har nu talat med deras Nordenansvarige.
I Finland finns Jarmo Halonen som är Nordenansvarig för Ekol Logistics AB i Göteborg. Han berättar att en av anledningarna till att man öppnar kontor även i Sverige, är för att få bättre kontroll över den lokala verksamheten.
Det svenska kontoret ska sättas igång under våren 2018 och vi undrar hur alla händelserna på senare tid, tillsammans med flera andra tidigare incidenter, kan komma att påverka den processen och hur de tänker göra för att förbättra verksamheten.
Ett sätt att få svar är att fråga hur de agerar kring de senaste händelserna. I Göteborg ses turkiska dragbilar koppla löstrailers på Stena Lines tysklandsterminal för att sedan köra lokalt, bland annat till Volvo Group, vilket har lett till att Volvo nu ställer en rad krav på Ekol.
– Dessa kommer vi att efterkomma, säger Halonen. Vad som ligger bakom det som bevittnats i Göteborg måste jag inhämta mer detaljer kring, men turkiska bilar som kommer hit kör med CEMT och i allmänhet flyttar vi gods från EU-skyltade ekipage till svenska för lokala körningar.
I framtiden siktar de på att även ha egna, svenska ekipage. Hur alla händelser kan komma att påverka Volvos pågående bedömning av dem, bemöter han med att de har påbörjat åtgärder för att undvika sådant framledes eftersom Ekols policy är att följa lagar och regler.
I december får en chaufför fängelse för att ha medverkat till olaglig transport i Danmark. Vid intervjutillfället är detta fortfarande en pågående utredning varför Halonen inte vill svara på frågor kring detta.
Ett annat ekipage klampas i Östersund innan jul för otillåtet cabotage eftersom trailern kopplats i Göteborgs hamn och sedan stoppas i Östersund utan fraktsedel på inkommande internationell last, men både Ekol och åkeriet anser att fel bedömning gjorts av polisen varför ett överklagande kan vara att vänta.
I Västerås samma vecka klampas ett annat av Ekols ekipage.
Vem dirigerade ekipaget som stoppas i Västerås där föraren saknar förartillstånd, körningen klassas som otillåtet cabotage och uppgifterna om var bilen har varit går isär mellan föraren och åkeriet?
– Vårt centrala planeringskontor som koordinerar alla våra europeiska transporter hade gett order till en av våra underleverantörer, säger Halonen. Vi undersöker nu händelsen i detalj och under tiden använder vi inte den aktuella underleverantören.
Vi frågar om den identiska fraktsedeln förarna visar upp vid de separata kontrolltillfällena och Halonen säger att även det undersöks och kommer att hanteras. Huruvida det rör sig om förfalskning av dokument eller inte, vill han vänta med att svara på tills deras undersökning är färdig.
Han berättar att deras underleverantörer normalt arbetar med flera olika företag och själva sköter sina transportupplägg.
– Enligt min mening finns det ingen anledning för den aktuelle underleverantören att fuska med dokument om det är det som gjorts, säger han.
Vem som hade huvudansvaret för hela händelsen vill han vänta med att svara på tills utredningen är klar.
När Ekol på så kort tid syns i dylika sammanhang, är det lätt att tro att det beror på att ni inte bryr er om regler och att de få poliser vi har i Sverige inte är avskräckande. Vad skulle du vilja säga till våra läsare och era kunder om detta?
– Vi tar verkligen detta mycket allvarligt och när vi avslutat de nämnda undersökningarna, kommer vi att vidta korrigerande åtgärder i enlighet med resultatet, avrundar Jarmo Halonen på Ekol Logistics AB.