Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg ? och i Ystad hamn ? pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.
Under onsdagen reste Helsingborgs trafikpoliser till Ystad hamn för att kontrollera på in- och utgående trafik. Poliser som Proffs har talat med berättar om överlaster, farligt godstransporter som inte följer lagboken – och – en tung rattfylla.
– Rattfyllan upptäcktes av Kustbevakningen som också fanns på plats, berättar Sören Johansson, trafikpolis från Helsingborg.
En farligt godstransport som var på väg ut ur landet nekades att köra ombord på fartyget då föraren saknade dokumentation för lasten, som bestod av farligt godsetiketterade tomfat.
– Dessa går under ett undantag vid landsvägstransport men på sjön gäller andra regler, förklarar trafikpolis Richard Karlsson.
Ett av de tunga lastbilsekipagen som var på väg in i landet kördes av en slovakisk chaufför som sannolikt tagit sig ”en för mycket” på färjan. Chauffören fick så klart inte köra vidare, polisen omhändertog hans körkort, och han fick dessutom betala böter för sitt livsfarliga tilltag.
Och… sedan kommer samtalet in på följetången ”3,5-tonsbilar”.
– Vi tog cirka tio överlastade lättlastare i hamnen. Bilar som antingen var på väg in eller ut ur landet, den värsta hade omkring 100 procent överlast, berättar Sören Johansson.
Under torsdagen fortsatte viktkontrollerna, men då på E6 vid Helsingborg.
– Ambitionen då var att kontrollera farligt godstransporter. Men under en halvtimme, då det var lite tunt med ADR-bilar, tog vi in tre stycken lättlastare som gick på knäna. Överlasterna varierade mellan 32 och 90 procent, förklarar Karlsson.
Åtminstone en ADR-transport tog man dock in på Långeberga.
– Det var en dansk tanktrailer som hade 28 ton på trippeln, avrundar Richard Karlsson.
Tankekipaget hade klass 8, frätande, i lasten. Innan färden kunde fortsätta fick en annan tankbil komma till kontrollplatsen för att tanka över ett antal ton. Transportören fick dessutom pynta 15 800 kronor innan ärendet kunde avslutas för polisens del.