Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas ? men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.
Under gårdagen stoppade trafikpolisen i Helsingborg ett styckegodsekipage från Slovenien. Bakom ratten satt en chaufför från Bosnien.
– När min kollega, Jonas Zimmerbäck, tog ut förarkortet ur färdskrivaren, upptäckte han genast att namnet på det inte stämde med körkortet, förklarar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson.
Man misstänkte alltså att chauffören hade använt sig av dubbla förarkort.
– Först menade chauffören att den andre föraren hade glömt att ta ut sitt kort, men valde snart att erkänna hur det egentligen låg till.
Saken var med andra ord klar. Sanktionsavgift och böter landade på totalt 17 000 kronor.
Genom att fuska med förarkorten, hade föraren inte tagit ut de vilotider som lagen kräver, något han fick möjlighet att göra i Helsingborg.
– Vi klampade bilen på kvällen och tog naturligtvis hand om det extra förarkortet, berättar Tuvesson.
De 17 000 kronorna betalades under söndagskvällen. Däremot satt klampen kvar till kl. 08.30 på måndagen, för att säkerställa att föraren höll tillräckligt lång vila.