En avställd lastbil, en med användningsförbud och ett släp med körförbud stoppas av polisen i Jönköping under årets sista vecka. Det ena åkeriet saknar dessutom trafiktillstånd.
Den 28 december stoppas det första av två ekipage och det visar sig vara avställt. Som ägare står Carlqvist Bil AB och vi talar med vd Jerry Carlqvist och han berättar om ett missförstånd.
– Det stämmer att den är avställd, säger han. Bilen har leasats från mitt företag av en kund och när kunden skulle sätta in den i ett annat bolag, tog jag tillbaka den och missförstod att bilen per omgående skulle gå i trafik.
Carlqvist ställde av fordonet den 4 december 2017, men den fortsätter att rulla. Vi kontaktar PTM Transport i Jönköping som kör med bilen och de bekräftar missförståndet. Den 3 januari kommer man att ha ett möte och allt ska ställas tillrätta. Carlqvist menar att åkeriet borde ha kollat upp att allt var som det skulle. Åkeriet i sin tur säger att de inte visste att bilen ställts av. Det aktuella ekipaget skyltades av i Jönköping i väntan på att göras lagligt.
Senare samma kväll får polisen ett samtal som gör gällande att det brinner under ett lastbilssläp som färdas på riksväg 30. Vägen stängs av och ekipaget stoppas. Det brinner inte, men det kan ha varit varma bromsar eller bara vatten som sprutat runt hjulen, säger fordonets ägare Torvinge Transport Öst AB till redaktionen.
Släpet har körförbud då det inte besiktigats den 9 december och bilen har användningsförbud på grund av obetald fordonsskatt och obetalda vägavgifter.
– Släpet hade jag helt missat att besiktiga, säger trafikansvarig på åkeriet. Vi har ett företag som gått i konkurs och håller på att flytta över till det nya bolaget och det blev komplicerat med fakturorna.
Fordonet har under ett antal veckor rullat med obetald fordonsskatt och vägavgift, vilket leder till att ekipaget skyltas av och parkeras i Jönköping. Åkeriet säger att det beror på att fakturorna inte varit ställda på det nya företaget, men trots detta lät man ekipaget fortsätta att rulla. Den 27 december regleras skulderna, men inbetalningen syns inte på Transportstyrelsens konto förrän den 29 december. Släpet blir nu reparerat och besiktigat.
Torvinge Transport Öst kör på uppdrag av Svensk Spedition AB som i sin tur är underleverantör till Postnord. På Svensk Spedition säger vd Markus Eriksson att man inte kände till det inträffade och att Torvinge är en ny underleverantör till dem sedan oktober 2017 då man även gjorde en kontroll av företaget.
– Vi har nu tagit kontakt med åkeriet och bett om en förklaring, säger han. Sedan får vi bedöma hur vi ska fortsätta.
Eriksson berättar att Torvinge Transport har haft det tufft, men att man tror på de mindre åkerierna och vill ge Torvinge en chans att bygga upp åkeriet hellre än att stjälpa det. Åkeriet har inte trafiktillstånd och ändå kör de?
– Finns det inget giltigt nyttjanderättsavtal, är det något vi måste ta upp med åkeriet, säger han. Utan tillstånd, måste vi i så fall sätta in ett annat åkeri på den rutt ekipaget kör.
Man ska se om det finns möjlighet att eventuellt hjälpa åkeriet med ett tillfälligt nyttjanderättsavtal tills det egna erhålls.
På Postnord är man inte nöjd med det inträffade, säger Caj Hember, ansvarig för rikstransporter. Visst kan det finnas omständigheter, säger han, men det är ändå inte acceptabelt det som skett.
– Om man använder ett ekipage utan att säkert veta att allt är i sin ordning, har ett fel begåtts, säger han. I slutet av januari kommer vi att ha ett fysiskt möte med Svensk Spedition för att gå igenom vilka rutiner de har för kontroller och vad som måste ses över.
Man ska även se vad det är för åkeriet Svensk Spedition knyter till sig och vilka rutiner man har kring det. Han anser inte att det räcker att hänvisa till en person för kontroller. Det måste vara en funktion.
– Postnords har ett ansvar för att underleverantörer har rätt rutiner, avslutar Caj Hember.