På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar, säger NLF-direktören Geir A. Mo.
En dom i EU-domstolen röjde nyligen alla tvivel om vad som gäller för ordinarie veckovila (om minst 45-timmar). Det är inte tillåtet för chauffören att tillbringa den i lastbilen.
– Detta är ett viktigt led i arbetet med att öka trafiksäkerheten. En utvilad chaufför är en trygg chaufför. Ingen vill möta ett fullastat ekipage som körs av en person som inte har fått sova i en riktig säng på flera veckor, menar Geir A. Mo.
Men att dokumentera att någon bryter mot regler är inte lätt för NLF eller någon annan som inte har mandat att kontrollera förarens kör- och vilotider. Det är ju trots allt lagligt att stanna kvar i hytten under en förkortad veckovila.
– Tusentals östeuropeiska förare har dock en arbetsordning som gör att de tvingas uppehålla sig i fordonet i veckor och månader. Parkeringsplatser i hela västra Europa fylls varenda helg. Våra observationer visar att detta sker även i Norge.
Vid fem tillfällen, därav två helger, har NLF fotograferat och registrerat hundratals utländska lastbilar på Fugleåsen Truck Stop i Ski strax söder om Oslo. Fordonens registreringsnummer noterades på fredagseftermiddagen och sedan igen på söndag förmiddag.
Man fotograferade samtidigt fordonens positioner och om det föregick några aktiviteter i hytterna. På så sätt menar NLF att man kunde säkerställa om bilarna hade flyttat sig under helgen och om chaufförerna hade övernattat på något annat ställe.
NLF:s slutsats är att lastbilarna, i de allra flesta fallen, inte hade flyttats och att lastbilarna var bemannade under hela helgen. Av totalt 112 registrerade ekipage, stod fler än hälften kvar på söndagen.
– Flera fordon hade dessutom registrerats även helgen före, vilket talar för att det inte handlar om enstaka tillfällen. Det vi ser indikationer på är en affärsmodell som baseras på ovärdiga arbetsförhållanden i syfte att kunna erbjuda lägsta möjliga transportpris, säger Geir A. Mo.
Geir menar vidare att detta är något som undergräver den seriösa delen av transportnäringen.
– NLF vill därför under året genomföra fler liknande undersökningar på utvalda ställen i Norge för att följa utvecklingen.
Han är extra kritisk mot att en enskild transportör hade hela 25 bilar parkerade på Fugleåsen vid det första kontrolltillfället. 16 av dessa stod kvar på söndagen.
– Det kan så klart ha varit en tillfällighet, men för säkerhets skull bör myndigheterna vidta åtgärder omedelbart, menar Geir.
Han föreslår att Norge, likt många andra länder i Västeuropa, ska ta ett rejält grepp för att sätta stopp för problemet.
– Något som omedelbart bör göras är att införa en 24-timmarsbegränsning på parkeringarna i kombination med ankomstregistrering. Och att man tar ut en avgift för att parkera.
Geir A. Mo menar att man kan lägga hela administrationen i händerna på något av landets parkeringsföretag.
– De kommer nog att effektivt hantera problematiken, avrundar han.