Nyårsraketerna hann knappt tystna förrän det var dags för ännu ett otillåtet cabotage, det första för i år i Helsingborg. Dagarna därpå, under onsdagen och torsdagen, stoppade Helsingborgspolisen bland annat ytterligare två ekipage, ett danskt och ett österrikiskt, båda lastade med stålplåt på väg ut ur landet. Förutom godset, hade de båda även annat gemensamt. Överlast och dålig lastsäkring.
Det nya året fick en raketstart för polisen i Helsingborg. På tisdagen vinkade trafikpolis Lars-Göran Samuelsson in en bulgarisk dragbil med trailer för kontroll. Och därmed kom årets första ”streck” i cabotagestatistiken för den nordvästskånska polisens del.
– Som vanligt handlar det om brister i dokumentationen, förklarar Samuelsson luttrat.
När det var dags att inkassera förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, såg det inledningsvis ganska dystert ut.
– Vi blev tvungna att klampa bilen på kvällen innan vi slutade vårt arbetspass. Inte heller dagen därpå verkade åkeriet kunna göra rätt för sig.
Efter 24 timmar fick Samuelsson låsa upp klampen. Däremot fick chauffören tydliga order om att stanna kvar tills förskottet var betalt. En uppmaning man lydde.
– Strax därefter betalades pengarna och en annan dragbil kunde rekvireras för att fortsätta transporten.
Under våra samtal återkommer Lars-Göran Samuelsson ofta till hur det ser ut med laglydigheten på våra vägar.
– Tar vi in tio ekipage så är det alltid allvarliga brister på hälften av dem. Minst, säger han och suckar.
Nästkommande dag, onsdag, stoppas ett ekipage registrerat i Österrike för kontroll. Återigen är skådeplatsen Långeberga vid Helsingborg.
– Det var den första lastbilen jag stoppade. Den såg lite tung ut, berättar trafikpolis Sören Johansson.
På vågen besannas Johanssons misstankar.
– Det handlade om att godset var felplacerat på trailern, vilket gjorde att dragbilen vägde cirka 4,5 ton för mycket.
Utöver det misstaget var godset dessutom dåligt säkrat. Föraren hade även brutit mot kör- och vilotiderna.
Böter och överlastavgift landade på totalt 23 000 kronor, som betalades på plats. Och stopp för fortsatt färd, så klart, med den aktuella dragbilen.
Torsdagen började ungefär på samma sätt. Johansson kör ut på E6 vid Fleninge och beger sig söderut på motorvägen.
– Jag får syn på ett dansk ekipage som även det såg tungt ut.
Långeberga nästa – vilket slutade med i princip en identisk rapport som för österrikaren. Skillnaden var att den danske chauffören dessutom hade kört ganska fort.
– Föraren fick böta totalt 5 650 kronor för sina förseelser. Till detta kommer sedan en överlastavgift som åkeriet får betala, förklarar Sören Johansson.
Böter för osäkrad last är trots allt inte det värsta som kan hända.
– Nej, risken är ju väldigt stor att det kan gå riktigt galet om godset kommer i rörelse vid en undanmanöver eller inbromsning. Konsekvenserna vill man ju knappt ens tänka på, avslutar Sören Johansson.