På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.
Polisen kopplas in för att göra en kontroll av ekipaget i Stenungsund, men de missar med en hårsmån ekipaget som lämnat platsen då polisen anländer.Istället stoppas ekipaget i Svinesund och där klampas det för tekniska brister.
Dragbilen är inte längre den helt vita tvåaxlade som setts med tanktrailern i Håby och Stenungsund, utan istället en annan, treaxlad dragare.
Det visar sig vid kontrollen i Svinesund att tanken innehåller biobränsle från svenska Biofuel och har deklarerats för införsel och kunden är Nobina. Nobina har inte beställt transporten, men lyfter de höga krav de ställer på transporternas kvalitet.
Innan vidare färd i Norge, måste trailern repareras och innan dess måste innehållet flyttas över till en annan tanktrailer.
Tillbaka till det som setts i Håby där samma tanktrailer är inblandad. Det står ADR Logistika på den, men bakom namnet finns Sumata AB i Stockholm.
Vi kontaktar vd Niks Apfelbaums som först tror att vi frågar varför det flyttas bränsle från släpet i Svinesund.
Vi förklarar att det handlar om att man misstänker att det från Sumatas ekipage på Rasta Håby, har tankats bränsle till trailerdragare. Apflebaums blir både förvånad och sedan bestört.
– Har ni bilder på detta, frågar han. Om det stämmer kommer den chauffören att inte ha kvar sitt arbete.
Han börjar omedelbart efterfrågningar och kontaktar sin chaufför. Ett par timmar senare återkommer han med svar. Tankekipaget som stått i Håby i tre dygn i samband med nyåret, hade enligt chauffören tömt sitt batteri.
– Han fick helt enkelt starthjälp och det har kanske av vittnen tolkats som att det istället begåtts något olagligt, säger Apfelbaums. Vi är tacksamma över att ha fått informationen, men även chockade över anklagelserna.
Han berättar om verksamheten, att de har full koll på var fordonen befinner sig och inte heller har man upptäckt att bränsle saknas.
– Vi vill inte tro att våra chaufförer är engagerade i sådana aktiviteter och inte heller att det skulle vara före detta förare hos oss som vill hämnas på oss, säger han.
Han lyfter att ekipaget på Håby enligt chauffören dessutom stod nära en vaktbyggnad där det också finns övervakningskameror. En plats som han således anser inte skulle vara idealisk om man vill begå olagligheter.
De misstänker att det som uppfattats av vittnen är ett missförstånd, men kanske även en medveten strategi från konkurrenter för att smutskasta företaget.
Anledningen till att två dragbilar figurerar, är att den tvåaxlade kör genom Tyskland för att sedan lämna över till den treaxlade som lastar mer när den ska till Norge.
Han berättar också att förarna som kör bränsle i Sverige och Norge har alla adekvata utbildningar och bilarna är utrustade enligt gällande lagar och regler.
Förarna får dessutom lön enligt lettiska avtal och enligt det som gäller i Norge.
– Nästa gång någon ser något liknande, hoppas jag de kontaktar polisen så att det blir utrett med en gång, säger han.