Onsdagen den 24 januari är trafikpolis Magnus Sammils ute och patrullerar vägarna i Dalarna tillsammans med bilinspektör Samuel Hopstadius. Vid 20-tiden på kvällen kommer de ikapp ett tjeckiskt trailerekipage som de väljer att lägga sig bakom.
På riksväg 50 vid Ludvika svänger ekipaget plötsligt av vid en parkeringsficka.
– Fickan var inte speciellt bred, inte alls lämplig att hålla dygnsvila på eftersom det borde gunga rejält i hytten när andra lastbilar passerar. Vi beslöt oss då för att stanna till för att ta oss en närmare titt på föraren och ekipaget, förklarar Magnus.
Ombord på trailern ligger byggmaterial i form av lösvirke på väg ut ur landet.
– Vi hade en del synpunkter på lastsäkringen.
Men det är när man kollar upp förarens kör- och vilotider som man misstänker att något är riktigt galet.
– Enligt färdskrivaren har fordonet nyss stått stilla i tre timmar. Men vi körde ju bakom en honom en bra stund, berättar Magnus Sammils.
De misstänkte därför att färdskrivaren kunde vara manipulerad.
– Chauffören var inledningsvis inte speciellt talför, men det hade sin förklaring, berättar Magnus Sammils.
Den tjeckiske mannen erkände snart att färdskrivaren hade manipulerats. Att han först inte ville prata berodde på att han var rädd för att bilen skulle tas i beslag och kanske rentav förverkas.
– Det visade sig att chauffören i fråga dessutom var ägare till lastbilen.
Polisen hade alltså ägaren till fordonet framför sig. De kontaktar kammaråklagare Mikael Bäckström som vill yrka på företagsbot om 150 000 kronor.
– Bäckström ville att vi skulle delge honom misstanke om dataintrång samt brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna.
Åkaren behövde inte lång betänketid.
– Detta godtog han direkt, säger Magnus.
Ekipaget beslagtogs på kvällen och chauffören fick tillbringa natten på egen hand. Dagen därpå dök han som avtalat upp hos polisen igen.
– Han var väldigt mån om att göra rätt för sig.
Att ärendet kunde avslutas snabbt, menar Magnus Sammils beror på flera faktorer.
– Dels att chauffören i fråga ägde bilen, dels att vi hade en väldigt bra dialog med både åklagare Bäckström och med vår förundersökningsledare David Askeröd, som trots att han var ledig på kvällen stod till vårt förfogande för att svara på frågor och ta beslut som var viktiga för oss i vårt arbete.
Tingsrätten tar nu hand om arbetet med att utfärda företagsboten. Om den inte skulle betalas, har Kronofogden möjlighet att vidta indrivningsåtgärder även i andra EU-länder.