Obetald vägavgift, inget YKB, inga frakthandlingar, otillåtet cabotage och tekniskt körförbud med klampning. Det blev inte många rätt i protokollet för det bulgariska åkeriet som anlitats av ett svenskt åkeri.
Tidigt fredagen den 2 februari hämtar polisinspektör Erik Sjögren in ett link-ekipage till kontrollplats Karleby utanför Västerås. Dragbilen är från Bulgarien och föraren är en makedonsk man med bulgariskt pass, resten av ekipaget är svenskt.
Kontrollen utförs av bilinspektör Roger Ogemar.
– Föraren kan vare sig svenska eller engelska varför han tar hjälp av en släkting som tolkar, säger han. Det är nämligen mycket som inte är rätt.
Vägavgiften är obetald, föraren kan inte visa upp något YKB och det finns inga fraktdokument eller följesedlar på godset. Föraren innehar dock ett bulgariskt körkort varför inget förartillstånd behövs. Kontrollen fortsätter och man börjar ana ett otillåtet cabotage.
– Vi kontaktar Postnord som är tillmötesgående och berättar att de köpt transporten av Alguns Åkeri, säger Ogemar. Transporten har gått från Göteborg och är på väg till Järfälla.
Nu hamnar fokus på Alguns Åkeri i Malmö. De bekräftar att de engagerat det externa, bulgariska åkeriet för transporten, men först efter att de av åkeriet fått en kopia på en transport som genomförts från Göteborg till Oslo och som leveranskvitterats den 30 januari. Därefter har ekipaget gått tomt tillbaka till Göteborg och därmed får bilen köra en nationell transport inom tre dagar. På de premisserna engagerar Alguns bilen.
– Men vi ser att det finns mycket körning däremellan och det visar sig att bilen, efter att ha kommit in tom från Norge, först kör ett uppdrag för DHL mellan Göteborg och Stockholm, säger Roger Ogemar.
Därefter har åkeriet åtagit sig Alguns uppdrag vilket blev den andra nationella transporten och därmed ett otillåtet cabotage.
Redan innan polisen tagit fram alla uppgifter, meddelar Alguns att de direkt vill betala förskottet på sanktionsavgiften á 40 000 kronor då Postnord trycker på. Utredningen får göras senare och Alguns ska själv fakturera åkeriet.
När Ogemar går till chauffören för att hämta nödvändiga uppgifter till Transportstyrelsen, kör han också bilen över inspektionsgropen – och tur är det.
– En bromsskiva på bilens bakaxel är sprucken helt igenom, säger han. Jag har hittills inte sett en bromsskiva så totalt genomsprucken att en kraftig inbromsning hade räckt för att skivan skulle spricka isär helt.
Därmed blir det tekniskt körförbud och klampning utan tidsbegränsning och Alguns kontaktas igen för att informeras om körförbudet. Det visar sig att Alguns redan har en ny, svensk bil på väg från Köping som ska hämta ekipaget. Genom sin tolk, förklarar föraren att det inte är några problem att bilen är trasig.
– En servicebil skickas från Göteborg och anländer på lördagen, säger Ogemar som reagerar på hur bekymmerslösa de inblandade verkar vara i situationen och att kontakten med det bulgariska åkeriet sker via ett makedonskt telefonnummer.
På Alguns Åkeri är de inte alls är nöjda med det bulgariska åkeriets prestation.
– Vi kommer att begära en förklaring från åkeriet och därefter tar vi ställning till vad som ska ske framledes. En faktura på förskottet vi lagt ut, kommer de definitivt att få, hälsar Alguns Åkeri.
Alguns betalar per omgående. En bekant till föraren mejlar ett foto på förarens YKB som av någon anledning ligger nere i Malmö, men det blir ändå böter på 3 250 kronor, vilket inkluderar den obetalda vägavgiften.
På lördag kväll ringer det bulgariska åkeriet från ett makedonskt telefonnummer och meddelar att bromsskivan bytts och de önskar få klampen upplåst. Därefter kan föraren köra ut ur landet med dragbilen.