Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.
I söndags, den 19 februari, vinkar trafikpolisen i Västerås in ett polskt ekipage på kontrollplats Karleby. Trailern är lastad med gips från Norge på väg till återvinning i Bålsta. Det blir överlastavgift då det ligger 27,5 ton på trailerns trippelaxel.
– Han kan inte betala på söndagen varför vi klampar honom, säger bilinspektör Roger Ogemar. Dessutom ska överlasten flyttas över på ett annat ekipage.
Måndag morgon åker Ogemar och bilinspektör Alexander Calmerfalk ut och hämtar in överlastavgiften. Däremot har vare sig omlastningsfordonet eller lastbilen som ska ta med sig överlasten kommit, så klampen får sitta kvar. Under tiden hämtar de in ett svenskt LKW Walter-ekipage med rumänsk förare.
– Först vill han inte stanna och när han stannar, är det ute på vägen mellan av- och påfarten, säger Ogemar. Att få den rumänske föraren att förstå hur han ska ta sig in på kontrollplatsen, är en utmaning i sig.
Förarens förklaring att en kompis kört en del av sträckan medan han vilat, räcker inte hela vägen. Det konstateras ett antal otillräckliga dygnsvilor i Sverige. Polis tillkallas för att skriva ut böter. Klampen från gipsekipaget, flyttas över till detta ekipage så att föraren ska ta ut en godkänd dygnsvila.
Det är trafikpolis Erik Sjögren som skriver ut boten och bilinspektörerna hämtar in ett nytt ekipage. Det är en lettisk dragare med flaktrailer, lastad med en likadan. Även denne förare saknar gångbara språkkunskaper vilket innebär att förhöret får hållas med tolkhjälp.
Snart står det klart att det handlar om stora brister i dokumentationen. Ett misstänkt otillåtet cabotage och Transportstyrelsen godkänner att det tas ut ett förskott på sanktionsavgiften om 40 000 kronor – som mycket snabbt betalas in.
Via tolk får föraren besked om att koppla av trailern och lämna landet med dragbilen. Trailern får en annan, laglig, dragbil hämta. Både föraren och den engelsktalande representanten för åkeriet är helt på det klara med vad som gäller, säger Ogemar.
Eftersom gipsekipaget också är klart, lämnar polis Sjögren platsen och de förbereder stängning av Karleby.
– Vi går in i stugan och hänger av oss arbetskläderna, men ser då att chauffören drar iväg med hela ekipaget, säger Ogemar.
De ropar tillbaka Sjögren som kör ikapp för att påbörja ett eftersök av ekipaget som påträffas strax innan Enköping. Han får inte stopp på det utan måste kämpa sig förbi och upplever att han blir trängd av föraren innan denne slutligen stannar.
Chauffören säger senare att han inte förstått att han inte fick köra vidare, men detta stämmer inte, hävdar Ogemar bestämt.
Calmerfalk och Ogemar som också kommer till platsen, ser till att trailern ställs av, Sjögren skriver ut en bot för att inte ha stannat på polismans tecken och sedan ser bilinspektörerna till att föraren kommer ut på motorvägen. Trailer står kvar i Enköping även nästkommande dag.
När Ogemar vill ta ut ytterligare en sanktionsavgift, tvekar Transportstyrelsen då det är samma fordon och de måste utreda detta vidare.
– De säger att det är ett otillåtet cabotage, men vi får ändå inte ta ut ännu en sanktionsavgift, säger Ogemar. Därför kan vi inte heller klampa ekipaget.
Vi har tidigare skrivit om ett snarlikt fall i Helsingborg och kontaktar Transportstyrelsen. Varför godkänns dubbla sanktionsavgifter i Helsingborgsärendet, men inte i Västerås och hur kan ni säga att det är ett otillåtet cabotage utan att godkänna en sanktionsavgift. Ola Leidner är utredare på Trafikföretagsenheten.
– Jag inväntar polisens underlag för beslutet och Transportstyrelsen betraktar detta som ett pågående ärende som vi inte vill kommentera, sammanfattar han.
Proffs kommer att följa upp ärendet.
– Det ska bli intressant att höra vad Transportstyrelsen kommer fram till. Det låter ju onekligen som två olika ärenden och jag har svårt att i dagsläget se varför man duckar för att ta in ytterligare ett förskott. Lite förenklat känns det här som att åkeriet i fråga, genom att betala in 40 000 kronor, nu kan fortsätta att köra cabotage i det oändliga. Det sänder ju åtminstone de signalerna, kommenterar Proffs chefredaktör, Göran Rosengren.