Det estniska linkekipagets dragbil havererar på E20. En estnisk bärgare bogserar flera timmar senare bort dragbilen, men lämnar resten kvar utan assistans och tydlig varningsmarkering. Endast slumpen gör att ingen blir allvarligt skadad denna gång.
Kvällen den 5 februari kör Christoffer Wistrand, chaufför på Daniel Karlsson Transport AB, på E20 på väg söderut mot Göteborg. Han har precis börjat sitt skift och är utvilad. Strax innan klockan 21.00 händer det.
– Jag fick möte strax innan och bländade av, säger han. Jag hade inte en chans att upptäcka det mörklagda släpet i tid. När jag sedan stannar för att kolla chauffören, ser jag att det inte finns någon dragbil kopplad.
Olyckan sker mellan Finnerödja och Hova där ett mörklagt linkekipage utan dragbil har lämnats med endast en varningstriangel ställd knappt 30 meter bakom släpet. Wistrand ringer till åkeriets förman, Fredrik Jansson, som finns i närheten och snabbt kommer till platsen.
Jansson berättar att ekipaget stått där sedan minst 18.45, men då med varningsblinkers på. Varningstriangeln som ställs upp när bärgaren kopplar isär ekipaget, står i nära anslutning till trailern, säger han och hänvisar till ett vittne.
Jansson talar med den estniske bärgaren som bogserat dragbilen till en närliggande vändplats några hundra meter längre fram, men av någon anledning låtit resten stå kvar ute på E20. Detta görs innan polisen kommer och någon TMA-bil finns inte heller där. Det är en riktig tungbärgare som såg fräsch ut.
– Han förstår inte vad problemet var med hur han agerat, säger Jansson. Det finns ju två körfält påtalar han under vårt samtal.
Under knappt två timmar hinner olyckan ske, Jansson komma på plats liksom polisen. Tio minuter efter polisen, kommer ytterligare en estnisk dragbil som ska koppla ekipaget ute på E20 och kanske den föraren ska vara tacksam över att han inte kom tidigare och då kunnat vara på väg att koppla ekipaget och då blivit ännu en siffra i statistiken på skadade eller döda i dessa sammanhang.
Var bärgaren för klen eftersom den lämnade släpet kvar?
– Nej, det var en riktig tungbärgare som såg fräsch ut och var estnisk, säger Jansson som förvisso såg företagets namn, men inte noterade det.
Vi kontaktar ett svenskt bärgningsföretag som berättar att i Stockholm, Östergötland och Örebro, krävs det TMA eller polis för en sådan bärgning och i detta fall, som det beskrivs för honom, hade han själv tveklöst tagit med sig hela ekipaget.
Vi ringer Daniel Karlsson Transport AB som berättar att hans förare klarat sig med mindre skärsår, men är chockad.
– Det är skandal att sådant ens kan ske, säger Daniel Karlsson. Varför ska inte utländska aktörer ringa exempelvis Assistancekåren och märka ut sina stillastående ekipage precis som vi måste göra? Har de inte råd till det, ska de inte köra här och även om det inte är förbjudet att bärga sitt eget fordon, ska det göras på ett trafiksäkert sätt.
Han tycker sig märka att det blir allt vanligare att hela ekipage eller släp, utan varningsutmärkning, står mörka i vägrenar, även på Europavägarna och detta måste kommas tillrätta med anser han.
– Står man på en Europaväg, ska hela ekipaget det bärgas till närmast lämpliga plats och där kan man sedan byta dragfordon. Att utsätta medtrafikanter för livsfara som de gjorde, borde det vara fängelse på, sammanfattar Daniel Karlsson.
Det står DSV på trailern och vi kontaktar säkerhetsansvarige Stefan Bengtsson på DSV i Landskrona som inte hört något om olyckan, men som omedelbart hjälper oss att få fram mer information. Det visar sig vara DSV i Estlands transport.
Via mejl får Bengtsson svar från Estland som gör gällande att trailern sålts av estniska DSV till det estniska åkeriet Misinar OÜ som kör för DSV i Estland.
– Det var således inte längre DSV:s trailer, men jag har fått bekräftat att den är skattad och besiktigad i Estland, säger Bengtsson.
På Misinar i Estland bekräftar de förloppet och berättar om svårigheter få svensk assistans då det tar tid att ordna betalningsgarantier. Garantierna har blivit nödvändiga då många aktörer i efterhand undandrar sig betalningarna. Den aktuella bärgaren rekommenderades dem.
Vi berättar hur bärgningen gått till.
– Detta är inte alls bra. Vare sig för vårt åkeri eller vår chaufför som ensam riskerar få bära ansvaret, säger de. Vi ska kontakta bärgningsföretaget och be om en förklaring till varför de gjorde på detta sätt.
De är mycket lättade över att ingen kommit allvarlig till skada. Den svenska bilen kunde haft en passagerare och deras andra förare kunde stått bredvid ekipaget och omkommit.