Sverige skulle snabbt kunna uppnå ett bra resultat avseende Nollvisionen, det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.
? Även denna vinter har vi fått uppleva snöstormar med avkörningar och trafikolyckor. Också under andra delar av året inträffar olyckor där människor alldeles i onödan skadas eller omkommer, säger Bo Ericsson, vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF.
SFVF rekommenderar därför följande i ett öppet brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth:
* Lagstifta om vinterdäck på alla axlar på tunga fordon, oavsett vilken nation fordondonet kommer från. Då undviker vi mängder av olyckor, där det denna vinter tyvärr finns massor av exempel på.
* Fordonsägare tror att tidsintervallen för att montera sommarhjul måste ske inom två veckor. Låt oss återgå till fyra veckor. Branschen tvingas arbeta sex dagar i veckan och även kvällstid för att hinna med, vilket man ändå inte gör. Branschen tvingas anställa extrapersonal för att hinna med att skifta hjulen inom en tvåveckorsperiod. Det finns cirka 4, 7 miljoner bilar i Sverige och uppgiften är branschen övermäktig. Det leder till kraftigt ökade kostnader på grund av extraanställda, överbelastad personal som lider på grund av stress och belastningsskador. Samtidigt uppstår ”svarta” verkstäder som ofta har låg eller ingen kunskap om hjulskifte. Hjulbultar vänds åt fel håll vilket leder till trafikolyckor, tryckövervakningsystemen (TPMS) sätts ur spel och så vidare. Konkurrensen snedvrids till den seriösa verkstadens nackdel. Miljöskälen känns torftiga gentemot vilka problem som skapas på grund av detta. Vi vill föra en dialog för en vettigare reglering än den nuvarande, men som har samma miljömässiga påverkan.
* Arbete på väg. Vi från branschen vill ha enkla och tydliga regler. Vi måste ta fram ett regelverk som styr när och vem som får begära ut TMA-bil.
* Lagstifta när sommar- respektive vinterdäck skall användas, året-runt-däck existerar inte. Det finns inga däck som har egenskaper att klara av grader från -35 till +35. De olika däcken har egenskaper att klara av låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp. Slitaget ökar kraftigt om man kör med vinterdäck på sommarväglag, det vill säga däcken tar slut fort. Det leder till att konsumenten blir vilseledd om vid köp av året-runt-däck. Året-runt-däck leder också till ökad kostnad samtidigt som olycksrisken ökar på grund av sämre väggrepp.
– SFVF ställer all sin sakkunskap till ministerns förfogande om så önskas, säger Bo Ericsson i en avslutande kommentar.