Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.
Bilinspektör Krister Nilsson i Helsingborg bestämmer sig för att vinka in ett polskt trailerekipage för kontroll på Långeberga, Helsingborg, under måndagsförmiddagen. Anledningen var att några lampor såg ut att vara ur funktion.
När Nilsson tittar på förarens transportdokument, ser han att det handlar om en inrikestransport.
Trafikpolis Richard Karlsson, som också befinner sig på kontrollplatsen, åtar sig att undersöka saken vidare under tiden som Krister Nilsson påbörjar besiktningen av ekipaget.
– Det visar sig att dokumentationen har brister. Föraren kan inte heller visa upp handlingar som styrker att dragbilen haft en internationell last med sig in i Sverige, förklarar Karlsson.
Det står snart klart att transporten är ett otillåtet cabotage och att åkeriet ska betala 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift.
– Så blev det. Men några pengar kunde åkeriet inte skaffa fram så det hela slutade med att ekipaget klampades under eftermiddagen.
Idag, tisdag, när Richard Karlsson går på sitt arbetspass, har pengafrågan löst sig.
– Jag eskorterar ekipaget till speditörens terminal där en annan dragbil kunde ta över trailern och fortsätta transporten, säger Karlsson.
Speditören har dessutom underrättats om att dragbilen har kört färdigt i Sverige.
– Ja, men han kan ju ta en internationell transport med sig ut ur landet, förklarar Richard Karlsson.
– Vad gjorde vi utan våra duktiga bilinspektörer? De är vakna och mycket kunniga. En stor stjärna i kanten, avslutar Karlsson.