"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.
Den 18 januari inträffar en olycka med dödlig utgång på E4 vid Gåsnäs mellan Härnösand och Timrå. En olycka som Allehanda.se rapporterade om.
En tvåaxlad dragbil med trailer på väg i nordlig riktning viker sig i det hala väglaget och snurrar in på den södergående körbanan där den drar med sig två personbilar. I den bil som kommer strax efter den första personbilen, omkommer mannen och kvinnan förs till sjukhus med allvarliga skador. Föraren av lastbilen kommer att åtalas.
I den första bilen sitter Johan Lavås, en familjefar från Härnösand och advokat till yrket. Han berättar för Proffs att det är mörkt och halt, men plogat. Dessutom har han gott om tid och kör lugnt.
– När jag kommer till svackan, ser jag i det mötande körfältet en lastbil i norrgående som kommer med hytten ståendes i 90 graders vinkel till släpet och först tror jag han ska svänga över E4, säger han.
Vägen har mitträcke, men just där olyckan sker, finns en öppning på cirka 200 meter. Johan ser hur bilen viker sig och glider mot honom och roterar samtidigt runt sin egen axel och täcker upp båda körfälten som en vägg, säger han.
– Jag konstaterar då att vi kommer att kollidera eftersom det finns ingenstans att ta vägen eftersom snövallarna är en bit över en och en halv meter höga, säger han. Det är det sista jag minns tills jag får hjälp ut ur bilen.
Som Johan förstår det, krockar han själv med främre delen av släpet efter att lastbilen nära nog vänt helt om och står i södergående riktning på hans körbana. Samtidigt fortsätter släpet att svepa och klämmer in honom mellan lastbilen till vänster och snövallen till höger. Bilen som kommer bakom honom och där mannen omkommer och kvinnan skadas, kilas in under släpet.
– Jag får högra armbågen krossad och underarmen bruten på tre ställen och helt återställd blir jag nog inte, men sett ur perspektivet av vad som hände bilen bakom mig, kom jag lindrigt undan även om det är illa nog, säger han.
Johan är inte en del av transportbranschen, så hur upplever han och hans vänner lastbilarna på våra vägar? Svaret kommer snabbt – man är rent ut sagt trött på tvåaxliga dragbilar och allt de ställer till med. Han säger att man är vaksam på dem.
– Vi är väl medvetna om problemen den här typen av ekipage ställer till med, säger han. Var och varannan dag står vi i timmar i kö för att sådana ekipage ska bärgas bort.
Innan olyckan har han inte varit helt insatt i de tekniska skillnaderna mellan olika typer av lastbilar, nu vet han desto mer säger han. Huruvida vinterväghållningen blivit sämre, har han inte reflekterat över, men i år har det kommit mycket mer snö än vanligt.
– Den olyckan jag var med om nu, menar jag inte hade med väghållningen att göra, säger han. Det var inte dåligt plogat utan andra krafter har inverkat på lastbilen.
Även om han inte vill att EU-ekipagen ska få köra här på vintern, ser han också svårigheterna med att förbjuda dem. Kanske de kunde få köra här på sommaren, men inte på vintern, funderar han. I vart fall är han nu än mer övertygad om ekipagens olämplighet på vintervägar. Om du får önska dig något kring detta utan krav på att komma med lösningar, vad skulle det vara?
De kör ju här för att svenska företag anlitar dem. Jag tycker att svenska företag ska anlita svenska åkerier med rätt bilar för våra förhållanden, sammanfattar Johan Lavås.