När Helsingborgspolisen vinkar in en bulgarisk dragbil för att bland annat kontrollera kör- och vilotiderna, berättar analysverktyget Octet lite mer än det normalt brukar.
- Octeten gav felkoden "Sabotage maskinvara", förklarar bilinspektör Jonas Zimmerbäck.
Detta blev upptakten till en drygt 30 mantimmar lång teknisk undersökning.
Något som den 17 oktober började med en vanlig kör- och vilotidskontroll för de båda bilinspektörerna Jonas Zimmerbäck och Lars-Olof Tuvesson, slutade med att bilinspektörerna sammanlagt fick ägna cirka 32 mantimmar åt att vända ut och in på kabelhärvorna i lastbilshytten.
– Octeten gav felkoden ”Sabotage maskinvara”, förklarar Jonas. Och tydligare indikation på att något inte är som det ska, går knappast att få, sa han till tidningen Proffs i slutet av oktober.
Trots att ägaren till det bulgariska åkeriet Filemma Transport EOOD, en 52-årig man med adress i Göteborg, har förnekat all kännedom om att hans lastbil skulle ha en manipulerad färdskrivare, dömdes hans åkeriföretag nyligen till en företagsbot om 150 000 kronor.
Ägaren har enligt utredningen i målet hävdat att ”Filemma har gått med förlust sedan start och har mycket dålig ekonomi. En företagsbot om 150 000 kr skulle försätta verksamheten i konkurs och han (ägaren, reds. anm.) bär ett personligt ansvar för Filemmas utgifter och skulder”.
Utredningen har dessutom kommit fram till att dragbilen i fråga inte har genomgått vare sig besiktning eller kontroll sedan den sattes i trafik av Filemma i maj 2016.
Med hänsyn till bland annat den allvarliga trafikfara som brottsligheten inneburit, bedömer tingsrätten att straffvärdet för den aktuella brottsligheten motsvarar ett högt bötesstraff. Företagets ekonomiska förmåga, tar tingsrätten ingen hänsyn till och dömer därför ut företagsbot på det belopp som kammaråklagare Mikael Bäckström yrkat på, 150 000 kronor.
Om åkeriet väljer att överklaga, ska detta ske senast den 12 april.