Ett utländskt ekipage går av vägen, lasten ramlar ut och diesel läcker. Polis samt räddningstjänst vill snabbt påbörja sanering och ringer in bärgare. Efter ett omfattande arbete, tar bärgaren med sig hela ekipaget med last och åberopar retentionsrätten. ?Vi har dåliga erfarenheter av speditionens betalningsvilja?, säger bärgningsföretagets ägare. Speditionsbolaget har nu synpunkter på händelsen.
Onsdagen den 28 februari, kör ett Freja-ekipage av E6/E20 i höjd med Flädie, norrgående. Stora mängder diesel läcker varför polis och räddningstjänst snabbt vill få bort ekipaget för att kunna sanera. Då föraren inte talar något gemensamt språk, fattas beslutet att ringa bärgare och det blir Donalds Bilbärgning som får uppdraget.
Bärgningsarbetet blir omfattande då lasten, bestående av blomjord, isolering och en cirka 4 ton tung värmeväxlare, helt saknar spännband och har kastats runt och ut ur trailern. Bärgare på plats är Dennis Nilsson.
– Blomjorden är indränkt i diesel så vi ringer en kranbil med skopa och baljor att lägga dem i, säger han. För att lyfta undan maskinen krävs kranbil och många timmars jobb.
Ekipaget bärgas till Donalds Bilbärgnings uppställningsplats i Kävlinge och låses in. Godset låses in på en annan anläggning. Chauffören som saknar likvida medel, inhyses i två dygn i en personalbyggnad på platsen. Nu handlar det om att få betalt för arbetet och utlägg för de inhyrda resurserna.
Donalds Bilbärgnings ägare Donald Pilblad är luttrad vad beträffar danska Frejas tidigare löften om ersättning för andra arbeten.
– De har vid tidigare bärgningar sagt att de ska betala, men när fakturan skickats, säger de bara att de inte är beställare och betalningen uteblir, säger han. Därför står nu hela ekipaget och gods, bakom lås och bom tills fakturan är betald och vi tar betalt per dygn nu.
Donald har i flera år använt sig av retentionsrätten, så även nu. Vid en bärgning som den aktuella där det anlitas externa företag som ska ha betalt, står bärgningsföretaget för deras fakturor som sedan läggs in i fakturan till slutkunden.
– Att ett bärgningsföretag ska stå för inte bara timmar av gratis arbete, utan även fakturor till inhyrda företag nödvändiga för bärgningen, kan innebära tiotusentals kronor och mer i ren förlust om betalning uteblir. Retentionsrätten handlar endast om att säkerställa betalningen för det arbete vi faktiskt utför, säger Donald.
När det gäller utländska fordon, går dessa via SOS International och Trafikförsäkringsföreningens så kallade ”TFF-metod” där de går in och tar kostnaden om ersättning för bärgning uteblir. Donalds Bilbärgning är ett av SOS International upphandlat företag.
– Vi föredrar dock att använda retentionsrätten framför att lägga kostnaderna på TFF vars medlemmar är svenska försäkringsbolag, avrundar Donald.
På torsdagen hör Freja av sig till Donalds och de är missnöjda med situationen, säger Agneta Pålsson på kontoret.
– De är kritiska till att bärgningen gjorts utan att de tillfrågats och kritiserar egentligen det mesta som kringgärdar arbetet, säger hon. Jag förklarar att det blir större problem när en förare inte använder ett enda spännband och inte heller kan kommunicera.
Agneta berättar vidare att Freja efterfrågar lagstiftningen som ger dem rätt att hålla kvar ekipaget och godset. De kallar kvarhållandet olagligt, säger hon. Hon påminner Freja om att de tidigare haft problem med betalning från dem.
– Detta bemöter de med att det är ju Freja inte ensam om, säger hon. Redan från första mejlet upplever jag tonen som forcerad och krävande.
Fakturan är skickad till åkeriet varför Freja kritiserar att Frejas gods kvarhålls och att värdet på kvarstaden överstiger fakturan, förklarar hon. De har även synpunkter på kostnaderna och frågar henne om de ”kört godset till Kiruna”. Proffs har tagit del av hela korrespondensen.
Konflikten är pågående och vi kommer att genomlysa ärendet i ett kommande nummer av tidningen Proffs. Inblandade parter får tid och plats att formulera sina synpunkter och just tid är något Freja säger till Proffs när vi ringer, att de vill ha innan de kan kommentera ärendet.