Det polska ekipaget är på väg för att lasta i Sundsvall, men resan tar slut på Armsjöns kontrollplats utanför Sundsvall. Föraren är nu misstänkt för dataintrång, alternativt brott mot kör- och vilotiderna och åkeriet riskerar att få en företagsbot.
Igår förmiddag tas ett helpolskt trailerekipage in för kontroll i Armsjön och det tar inte lång stund innan kontrollanterna, förutom brott mot kör- och vilotiderna, misstänker att färdskrivaren är manipulerad.
– De faktiska mil vi konstaterar fordonet har körts, stämmer inte överens med det färdskrivaren har registrerat, säger bilinspektör Henrik Widell.
Widell börjar leta efter manipulationsutrustningen redan på plats, men hittar inget just då. Däremot får han avvikande mätvärden när han använder sin mätutrustning och blir redan då tämligen övertygad om att färdskrivaren är manipulerad. Chauffören grips på plats och tas in för förhör och på eftermiddagen släpps han igen, misstänkt för dataintrång, alternativt brott mot kör- och vilotiderna. Fordonet tas i beslag för vidare undersökning.
Idag talar vi åter med Henrik Widell som berättar att de nu funnit all otillbörlig utrustning och att beslaget av fordonet kommer att hävas i eftermiddag. Vi kontaktar kammaråklagare Mikael Bäckström i Östersund som förklarar varför förarens brottsmisstanke har alternativ.
– Dataintrång kräver att det kan bevisas att föraren verkligen har använt manipulationsutrustningen, säger han. Det räcker inte att den bara finns i fordonet.
Om det inte går att bevisa att föraren använt utrustningen, blir det fråga om brott mot förordningen om kör- och vilotider eftersom det enligt dessa regler inte är tillåtet att ha utrustning som möjliggör manipulering av färdskrivaren. Har föraren erkänt något i förhören?
– Han har erkänt att han använt utrustningen och därmed erkänt dataintrång och han erkänner även brott mot kör- och vilotiderna, säger Bäckström.
Bäckström kommer även att föra talan om företagsbot mot åkeriet. Han är kritisk till beloppet på 150 000 kronor som han tycker är lågt ställt i proportion till att Transportstyrelsen kan döma ut sanktionsavgifter mot åkerier på 200 000 kronor.
– Min förhoppning framledes är att försöka få upp företagsboten till i alla fall samma nivå, alltså 200 000 kronor, förklarar Mikael Bäckström.
Ekipaget var på väg till Kubal i Sundsvall för att lasta och vi frågar transportchef André Machado hur han och Kubal ser på att en olaglig transport var på väg för att lasta deras gods. Han berättar att de har avtal med företag för transport av färdiga produkter och att alla dessa ska följa svenska och europeiska lagar och regler. Särskilt de som rör säkerheten och transportlagstiftningen. Dessutom ska företagen vara i bästa ordning.
– Jag kan försäkra er att om en leverantör inte följer ställda krav, kommer det att tas på stort allvar och adresseras på ett lämpligt sätt, kommenterar André Machado, på Kubal.