Den bulgariska dragbilen får körförbud av Malmöpolisen ? smiter ? och tas igen, men då åker klampen på. Många läser artikeln, men en läsare är extra vaken och känner igen dragbilen från en artikel i november 2014 då bilen är inblandad i en dieselstöld och den då aktuella föraren försöker köpa sig fri med öl och sprit.
Det är Hans Karlsson i Arvika som kommer ihåg dragbilen från bulgariska Antonio Trans som den 2 november 2014, med en Fixemertrailer bakom sig, står parkerad utanför Bilcon i Kongsvinger och stjäl diesel. Detta gör han oss uppmärksam på – och det visar sig att han har rätt vilket föranleder oss att ställa frågor till Fixemer och åkeriet.
I norska Kongsvinger står dragbilen från Antonio Trans med en Fixemertrailer parkerad mycket nära ett annat ekipage och föraren hinner, med den medhavda utrustningen, stjäla 700 liter diesel innan han tas på bar gärning. Då försöker han köpa sig fri genom att erbjuda öl och starksprit. Det går emellertid inte, utan han döms för både dieselstöld och spritsmuggling.
Fixemer säger den gången till Proffs att åkeriet inte kör för dem och Antonio Trans lovar oss via mejl att återkomma med svar på våra frågor, men så sker inte.
Den 12 februari 2018 är det åter dags för Fixemer att genom Antonio Trans, hamna i rampljuset när polisen i Malmö stoppar samma dragbil från det aktuella åkeriet. Huruvida det är samma förare, vet vi inte. Förutom att inte kunna visa upp tillräckligt antal färdskrivarblad, beläggs fordonet med körförbud på grund av problem med styrningen.
Föraren hörsammar inte polisen utan ger sig senare iväg, upptäcks och beordras än en gång att stanna kvar på platsen. På morgonen är han åter borta. En vecka senare stoppas samma bil och förare igen och då klampas ekipaget.
Varför använder sig Fixemer av den här typen av åkerier frågar vi Nordenansvarige Martin Urban – och stämmer det verkligen att Antonio Trans inte körde för dem även 2014?
– Det stämmer, säger han. Vi har inte haft något avtal med åkeriet 2014.
Han säger att de, fram tills det senaste hände, inte visste att en av deras underleverantörer har ett kontrakt med Antonio Trans, men även om de har det, är det inte tillåtet för dem att ta in andra underleverantörer för Fixemers transporter, säger han.
– Sker sådant, vidtar vi åtgärder, säger han.
Antonio Trans svarar denna gång på våra frågor och Emilija Davitkovska bekräftar att dragaren ägs av Antonio Trans och har fortsatt köra för Fixemer genom ett annat åkeri.
– Fixemer har känt till detta hela tiden, säger hon.
Anledningen att Antonio Trans slutade köra för Fixemer, säger hon beror på att åkeriet i ett annat sammanhang inte anser sig ha fått sina pengar av dem. Hon är tydlig med att den aktuella dragaren 2014 körde för Fixemer och att Fixemer även nu känner till att den körs för dem genom ett annat åkeri.
Tillbaka till Martin Urban på Fixemer som nu är mycket tydlig med att de inte hade avtal med Antonio Trans 2014 och att de inte heller har det idag.
– Endast under 2016 hade vi ett samarbete på ungefär ett år, säger han.
Det är sant att de visste att åkeriet var kontrakterat genom ett annat företag som kör för Fixemer, fortsätter han, men affärsrelationen har de endast med sin egen underleverantör.
Fixemer understryker också att det inte finns några obetalda fakturor från Antonio Trans.
– Säger de något annat, beror det troligtvis på att de har hamnat i problem och vill skydda sig själva, avrundar Martin Urban.