Den bulgariska dragbilen hade allvarligt fel på styrningen och fick körförbud. Men han valde att skrapa bort körförbudsmärket och lämna platsen. Trafikpolisen i fråga gav dock inte upp så lätt. En vecka senare stoppades bulgaren på nytt ? av samma polis.
Den 12 februari stoppar trafikpolis Niclas Högborg från Malmö/Kävlinge en bulgarisk dragbil för kontroll på E6 i höjd med Lomma, norr om Malmö. Högborg konstaterar att föraren endast kunde uppvisa två diagramblad för den senaste månaden.
– Han sa att han hade varit ledig och att han kommit till Sverige dagen innan. Detta var alltså hans första arbetsdag.
Men polisen kunde sin matematik och frågar föraren varför han har två diagramblad om han nu endast har arbetat en dag.
– Då ändrade han sig och menade att han kommit till Sverige för två dagar sedan.
Kontrollen fortsatte och eftersom Niclas Högborg är fullt behörig trafikpolis, gjorde han även en besiktning av ekipaget.
– Jag ser då att den bakre styrlänken är helt slut, så jag utfärdar körförbud på bilen.
Bilen fick ett körförbudsmärke i framrutan. Men det var mer som inte stod rätt till.
– Föraren kunde inte visa upp något giltigt gemenskapstillstånd, så det fick han böter för, förklarar Niclas Högborg.
Ekipaget stod nu uppställt vid Bilprovningen i Lomma. Högborgs arbetspass närmar sig sitt slut och han lämnar därför platsen.
– När jag är på väg hem med min privatbil, kör jag förbi Bilprovningen mest av nyfikenhet för att se efter om bulgaren står kvar. Precis när jag kommer fram, ser jag bakänden på trailern försvinna iväg.
Högborg kör ikapp ekipaget och stoppar det på nytt.
– Föraren förklarade att han bara hade för avsikt att leta upp en annan plats att parkera. Jag gjorde klart för honom att han skulle stå på anvisad plats.
Niclas Högborg hade tidigare på dagen placerat körförbudsmärket mitt i synfältet på lastbilens framruta.
– Det hade han flyttat ner.
Dagen därpå, när Högborg börjar sitt arbetspass, kör han återigen ut till Bilprovningen i Lomma.
– Då är ekipaget borta, förklarar han.
Några dagar senare, den 19 februari, står Niclas Högborg på en av påfartsramperna på E6 och övervakar trafiken.
– Plötsligt får jag syn på ett ekipage som är väldigt likt det som försvann. Jag beslutar mig för att stoppa det och mycket riktigt, det var samma ekipage, med samma chaufför.
Ny kör- och vilotidskontroll och ny besiktning.
– Han hade inte åtgärdat felet på styrningen. Och den här gången kunde han endast visa upp ett enda diagramblad. Han hade ju två förra gången och borde ju rimligtvis haft fler och inte färre den här gången.
Körförbudsmärket var nu inte endast flyttat. Det var helt borta.
– Jag griper föraren och han anhålls senare för ”överträdelse av myndighets bud”, alltså för att han lämnat platsen några dagar tidigare.
I förhöret som följde frihetsberövandet, förklarar chauffören att han inte förstod att han inte fick köra iväg. Uppenbarligen en hållbar förklaring vilket innebar att föraren släpptes på fri fot efter att ha suttit anhållen i 24 timmar.
Eftersom risken var påtaglig att föraren återigen skulle lämna platsen med det trafikfarliga fordonet, klampades nu dragbilen. I tre dygn stod ekipaget kvar, med gods på trailern, innan styrlänken hade reparerats och körförbudet kunde hävas.
Föraren fick totalt böta 5 500 kronor.