25 ton pappersrullar och tio spännband i så kallad överfallssurrning. Godset saknade förstängning i sidled och bakåt. 3,5 timmars arbete av trafikpolis och bilinspektörer slutade med böter på 1 500 kronor. Pengar som åkeriet inte hade.
Trots krav på YKB och trots att lastsäkring ingår som en del i den utbildningen, stöter trafikpolisen inte sällan på godstransporter vars last är så katastrofalt illa säkrat att det utgör direkt livsfara.
Under tisdagen stoppas en rumänsk dragbil med trailer i Helsingborg. Ombord står tio pappersrullar som vid minsta undanmanöver hade kunnat orsaka ond bråd död.
Godset saknade förstängning i sidled och bakåt.
– De höga rullarna vägde 2,5 ton styck och hade endast ett spännband i överfall per rulle. Riktigt dåligt, konstaterar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson vid trafikpolisen i Helsingborg.
Förutom att föraren skulle ordna med en godkänd lastsäkring, hade han även i uppgift att skaka fram pengar att betala sina böter med. Något som i båda fallen skulle visa sig var allt annat än enkelt.
Polisen kontaktar åkeriet. Man kan kanske förledas att tro att 1 500 kronor inte är några större problem för ett transportföretag att ordna. Men för den här åkaren var summan en smärre förmögenhet.
– Åkaren berättar att företaget har 15 euro på kontot.
Så småningom kunde böterna betalas. Nu återstod endast att greja lastsäkringsfrågan. Utan pengar på åkeriets bankkonto såg det ut att kunna bli riktigt svårt att skaffa fram ytterligare lastsäkringsmateriel.
– Speditören ryckte in, så det löste sig, berättar Lars-Olof Tuvesson.
När ett åkeri inte ens har 1 500 kronor på sitt konto, är det kanske inte så konstigt att en del av dem inte har råd att anlita bärgare för att få bort sina havererade ekipage från vägarna? Likaså kan man ju fundera över hur den aktuella chauffören har klarat av sin utbildning, för att nämna några funderingar som just nu surrar i huvudet på redaktörerna på tidningen Proffs…