Lagrad solenergi kan i framtiden bidra till att utsatta vägpartier är framkomliga och säkra. I Östersund är nu en testbana färdig, där miljövänlig halkbekämpning med sol- och geoenergi kan ersätta sandning och saltning.
Testbanan i Östersund har en väg som under sommaren fungerar som en solpanel som lagrar värme i berg. Vintertid kan värmen föras tillbaka till vägen via styrning med väderprognoser och sensorer för temperatur och luftfuktighet.
Miljövänlig halkbekämpning med sol- och geoenergi kan minska långa stopp med tung trafik i backar och vara ett bra alternativ på olycksdrabbade vägavsnitt.´
– I framtiden kan vi använda tekniken på platser som är särskilt utsatta för halka, eller svåra att komma åt med snöröjning. Syftet är att öka framkomligheten och minska olycksrisken och samtidigt ta hänsyn till miljön, säger Jan Sundberg, projektledare på Trafikverket.
Trafikverket samarbetar med norska Statens vegvesen, Chalmers i Göteborg och Jämtlands gymnasieförbund för att utveckla nya trafiksäkra och miljövänliga metoder att bekämpa halka. Östersund valdes som plats för testbanan på grund av de stabila vintrar som behövs för att kunna genomföra testet. Banan ska nu testas under två år.
– Målet är att värma Sveriges första väg med sol- och geoenergi inom fem år, säger Olof Stenlund, projektansvarig, Trafikverket.
Tekniken att värma vägar, torg och gångytor förekommer sedan tidigare. Göteborgsbacken på riksväg 40 vid Jönköping är ett sådant exempel. Nu kan metoden förhoppningsvis användas helt med förnybar energi.