Obetald vägavgift och brott mot kör- och vilotiderna ger böter och sanktionsavgift som den turkiske föraren och åkeriet säger sig inte kunna eller vilja betala. Därmed klampas ekipaget. När det inte går att pruta, lägger föraren upp en stor summa kontanter i svensk valuta.
Vid lunchtid måndagen den 19 mars, kontrollerar Västeråsstyrkan ett turkiskt ekipage på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Som brukligt, kontrolleras dokument medan information från färdskrivaren laddads ner – och till en början ser allt bra ut.
– Föraren gör sig rätt bra förstådd på engelska, men han verkar nervös, säger bilinspektör Roger Ogemar som anar att något nog inte stämmer trots att alla tillstånd är i sin ordning.
Vägavgiften är emellertid inte betald och initialt diskuterar Ogemar och kollegerna om att de ska stoppa där och skriva ut böter för vägavgiften, men det finns ändå en känsla av att det är något som döljs och så visar det sig också vara.
– Octetten visar ett antal grova överträdelser av kör- och vilotiderna, säger Ogemar. Två i Sverige, likadant i Rumänien och Bulgarien.
Det handlar om att ha kört för länge och vilat alldeles för lite. Eftersom överträdelser även begåtts utanför Sverige, blir det sanktionsavgift vars förskott måste betalas innan fortsatt färd. Sanktionsavgiften på 8 000 kronor plus 9 500 kronor i böter, ger en summa på 17 500 kronor.
Föraren har inga pengar på sitt betalkort och börjar pruta på beloppet. Han tycker att en totalsumma på 10 000 kronor är mer rimligt. När det inte går att pruta, kommer nästa fas då han berättar om sin familj, barnen och att han kommer att få problem när han kommer tillbaka till Turkiet.
– Det är säkert så som han säger, säger Ogemar. Men vi har regler och lagar att följa.
Då kommer nästa steg. Chauffören tar plötsligt fram 7 200 kronor i svenska kontanter vilket förbryllar Ogemar och hans kollegor som ställer sig frågan varför en turkisk förare behöver så mycket svenska kontanter med sig. Den frågan lyckas de inte helt reda ut med chauffören.
Kontanterna räcker emellertid vare sig till böterna eller sanktionsavgiften. När man kontaktar åkeriet, börjar även de att pruta och hänvisar till att det är ett litet åkeri.
– Åkeriet får klart för sig att det inte går att pruta och vi klampar ekipaget, säger Ogemar. Och eftersom föraren är från tredje land, beslutar vi oss att se till att få ut böterna på plats också.
Dagen efter har pengar satts in på polisens konto och klampen låses upp, men det finns frågor vi vill ha svar på.
Vi kontaktar därför ?ahin Trans i Istanbul eftersom vi vill veta vem de anser är ansvarig för de betydande brotten mot kör- och vilotiderna och varför föraren har med sig så mycket kontanter i svenska pengar som han helt plötsligt visar upp. Och om de menar att föraren bär hela ansvaret, hur kommer de att agera?
Vi är mycket tydliga med att förklara att vi ringer från en tidning och bifogar även länk till vår hemsida. Det är Ernur Öztürk som svarar på mycket bra engelska, men när vi börjar ställa frågor, frågar han om vi kan tala tyska istället, något vi naturligtvis kan erbjuda.
Då kommer nästa begäran.
– Kan ni ge oss registreringsnummer på fordonet och trailern samt namnet på föraren, frågar han.
Eftersom åkeriet tidigare hänvisat till att det är ett litet åkeri, frågar vi om de har så många fordon som sistlidna måndag stått klampade i Västerås, men efterkommer sedan hans önskan om registreringsnumren. Kort därefter återkommer han.
– Vi har ju redan betalat allt. Vad är det mer som inte är rätt, undrar han.
I ett mejl bifogar han kopior på samtliga kvitton som styrker att allt är betalat, men några svar på frågorna vi ställer, kommer inte. Därmed är saken för tillfället avklarad, men vi kanske får anledning att återkomma till åkeriet framledes.