Trafikpolisen i Skara stoppar ett ekipage registrerat i Lettland för kontroll. Ganska snart väcktes misstankar om att färdskrivaren var manipulerad.
- Färdskrivaren registrerade vila under pågående körning när han stoppades, berättar trafikpolis Kjell Andersson.
Det var under en kontroll vid Skara på tisdagen som polisen bestämde sig för att vinka in ett lettiskt ekipage för att kontrollera transporten, fordonet och föraren. Initialt misstänkte man att transporten kunde vara ett otillåtet cabotage, men efter att ha tittat närmare på fallet, undanröjdes dessa misstankar.
När man kontrollerade kör- och vilotiderna uppstod däremot nya misstankar, nu om att allt inte stod rätt till med färdskrivaren.
– Vi kunde konstatera att färdskrivaren hade registrerat vila trots att fordonet rullade, säger Kjell Andersson, trafikpolis i Skara.
När polisen kontrollerar förarkorts- och färdskrivarfiler i Octeten stärks misstankarna ytterligare.
– Bilen hade kört från Göteborg till Norrland och tillbaka igen. Det saknades cirka 200 mil i registreringarna, konstaterar Kjell.
Föraren förnekar under det påföljande förhöret all kännedom om att färdskrivaren skulle vara manipulerad.
Polisen kontaktar kammaråklagare Mikael Bäckström som beslutar om att ta lastbilen, en Volvo FH från 2016, i beslag för teknisk undersökning samtidigt som förundersökning inleds om misstänkt dataintrång.
Den tekniska undersökningen kom under onsdagen fram till att färdskrivaren hade manipulerats. Bilinspektörerna hade då hittat både givare och annan elektronik som inte hörde hemma i lastbilen.
Proffs kontaktar åkeriet i Lettland. Språkförbistringen är påtaglig när vi talar med företagets representant. Han vet att något har hänt, men det framgår att han saknar information. Vi frågar varför det i fordonet påkommits otillbörlig elektronisk utrustning med vilken man kan styra färdskrivaren, men åter är informationsbristen tydlig.
– Chauffören har hört av sig och meddelat att färdskrivaren är sönder, säger han.
Åkeriet har inte monterat någon olaglig utrustning i bilen, hävdar han också. Inte heller pekar han finger mot någon av alla de chaufförer som kör det aktuella fordonet. Däremot vill han veta var fordonet finns och vad han nu förväntas göra.
– Vi är ett litet företag och bilen är en leasingbil som vi haft ett par år nu som kostar pengar varje månad, säger han. Det är inte bra om den står stilla.
På grund av språkförbistringen, ber han oss att mejla frågorna och vi får snart svar från en kvinnlig representant för åkeriet som vill att händelsen ska vara konfidentiell.
– Tyvärr har vi just nu ingen information från polisen mer än att fordonet kontrolleras. Vi hoppas på diskretion om händelsen tills polisen slutgiltiga dom i ärendet kommer, säger hon.
Av hänsyn till att det hos det aktuella åkeriet just nu i det närmaste råder kaos, tillmötesgår Proffs deras önskemål såtillvida att vi väljer att utelämna åkeriets namn.
– Om de inte vet vad som har hänt, kan de ju heller inte ge relevanta svar. Så att publicera fler detaljer i ärendet hade därmed inte tillfört artikeln något, resonerar Proffs ansvarige utgivare och chefredaktör, Göran Rosengren.