Under 2017 kom det in mer än en miljon lastbilar enbart via södra Sverige. Det betyder cirka sex mil lastbilar om dagen. 1 000 lastbilar behöver runt arton mil parkeringsplats. Var ska alla dessa fordon parkera?
Så inleder Sveriges Åkeriföretags ordförande Mikael Nilsson mötet Rastplats 2018.
I Göteborg hölls under torsdagen en konferens på temat ”rastplatser i Sverige” med deltagare som representerar ett brett spektra av bland andra kommuner, varuägare, poliser, åkerier, speditörer, oljebolag och företag som driver rastplatser. Även Trafikverket, Näringsdepartementet och MSB är på plats.
Mikael Nilsson konstaterar att ingen kan lösa problemen med infrastrukturen ensam.
– Genom att vi träffas och delar med oss av våra synpunkter, får vi en samsyn, säger han. Men samsynen måste leda till samverkan och vidare till samarbete.
Politiken har inte hängt med liberaliseringen och nu är bristerna i infrastrukturen uppenbara och när transportbehovet växer, växer även problemen med var alla lastbilar ska parkera. Ingemar Resare på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, presenterar deras app där man kan hitta rast- och ställplatser och privata initiativ som Anders Armgrens Facebookgrupp Parkering, nämns också.
Proffs lyfter att Parkering funnits en tid, har SÅ:s app tagit upp idén eller finns det någon skillnad mellan SÅ:s app och det Parkering erbjuder.
– Det som skiljer är bland annat att vi även ser framtida anläggningar, svarar Resare.
Medan trafiken ökar, minskar antalet parkeringsplatser för tunga fordon. Arne Lindeberg på Trafikverket säger att det är mycket svårt att få tag på mark, inte minst i och nära städer.
– Vår ambition är att hålla parkeringsplatser öppna, säger han.
Likväl ser vi att allt fler platser stängs, något Lindeberg säger har bakomliggande orsaker, utan att specificera vilka dessa är.
Magnus Strömberg driver Hotel Ljungby som nyligen invigde en lastbilparkering och han säger att situationen med parkerade lastbilar gick från hanterbar till kaotisk. Lastbilarna står helt enkelt i vägen.
– I Ljungby satsar vi mycket på turister eftersom vi har ett sådant utbud, säger han. En förare i en lastbil ska konkurrera om satsningar med en hel busslast glada pensionärer som ska till Tyskland och som spenderar pengar på det vi erbjuder.
Han säger att 80 procent av de besökande lastbilarna är från öst med mycket köpsvaga förare och han vill få upp volymen besökande lastbilar med förare som har råd att köpa mer än en kopp kaffe.
Per-Arne Nilsson har varit kriminalpolis i många år, men brinner nu för arbetet bland annat med säkra rastplatser. Han är besviken över att det, trots alla möten som genomförts, inte har hänt något.
Han skräder inte orden när han säger att Sverige idag är i fritt fall när det gäller kriminaliteten på vägen som är den största brottsplatsen av alla. Han vill se mer kontroller och fler poliser och vill att branschföreträdare ska göra sina röster hörda mycket mer.
Problemet måste tas på allvar, säger han.
– Göteborg stads syn på transporter och därmed bristen på rastplatser, skrämmer mig, säger han. De vill uppenbarligen att transporter ska levereras med cykel eller spårvagn och föraren ska ha godset i fickan.
Han har räknat ut att alla rastplatser för tunga fordon utslaget i hela Sverige, innebär en parkeringsplats var sextionde mil.
Circle K och Rasta är på plats och en tydlig skillnad mellan dem blir uppenbar. Det är svårt att få lönsamhet i parkeringar för tunga fordon, men Circle K, som har större resurser än det privatägda Rasta, satsar på och säger att de visst kan få lönsamhet i detta.
Rasta har en annan syn på lastbilsparkeringar.
– Vi söker inte vinst, men behöver gå jämt upp med underhållet. Någonstans måste alla dessa chaufförer kunna finna rast och vila, en dusch och mat, säger Mikael Tervaniemi på Rasta.
Många röster gjorde sig hörda under mötet och bekräftade, i klartext, den verklighet de som arbetar ute på vägarna upplever.
I Proffs nummer 4-2018 kan du läsa ett mer uttömmande reportage om seminariet.