Det blir en oväntat kort visit på kontrollplats Långeberga i Helsingborg och bara ett ekipage hinner fastna i nätet. Sedan stängs kontrollplatsen eftersom just idag och just då, ska fordonsvågen kalibreras.
Eftermiddagen inleds på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg och när vi anländer, står redan en överlastad 3,5:tonnare, en så kallad lättlastare, parkerad. Det är en polsk bil som har lastat i Slovakien och är på väg till Göteborg. På Långeberga hinner han vila upp sig innan han ska köra vidare.
Överlasten är på 45,9 procent, eller 460 kilo och vikten måste korrigeras innan vidare färd. Överlasten ska tas omhand av en annan bil som just då är i Göteborg och lossar. Den kommer inte ner till Helsingborg förrän vid 22-tiden ikväll. Hur vet du att de verkligen lastar om, frågar vi trafikpolis Richard Karlsson.
– Jag har gjort klart för åkaren att jag varskor våra kollegor i Göteborg att hålla utkik efter bilen om den skulle dyka upp där för tidigt, säger han.
Helsingborgsgruppen diskuterar vikterna på fordonet och konstaterar att totalvikten är 3960 kilo, tjänstevikten är 2499 kilo och den får lasta 1001 kilo. Det är inte helt ovanligt att fordon, när det ska registreras, vägs in med bara bilen, flaket och övrig grundutrustning. Sedan byggs det på med kapell och sovhytt på taket. Lägg därtill föraren och dennes utrustning, så blir det snabbt mindre utrymme att lasta.
På fraktsedeln står det att godset väger 1118 kilo och trafikpolis Karlsson ringer åkaren och frågar om han vet hur mycket bilen får lasta.
– Det vet han och svarar 1000 kilo, säger Richard. Varför har du då lastat 1118 kilo frågar jag honom.
Åkaren svarar då att det finns en tolerans, en felmarginal, men den har här överskridits, konstaterar Karlsson som förklarar för oss att redan 10 procents överlast ger böter och i detta fall landar kostnaden för överlasten på 4000 kronor.
Istället för fler ekipage, får kontrollplatsen stänga ner eftersom nu ska fordonsvågen kalibreras. Det görs en gång om året av en dansk firma med verksamhet i Danmark och Sverige sedan många år tillbaka.
Kim Jensen och Lars Rasmusen är två glada chaufförer från det danska åkeriet Poul Schou som kör runt i Sverige och Danmark med vikterna som används vid kalibreringen. De ligger ute en vecka i taget. Servicetekniker Tommy Glader utför själva kalibreringen.
– Det tar mellan två till fyra timmar att kalibrera en våg, berättar Glader.
Det är många lyft som ska göras för att vågen ska kunna finjusteras. Vi lämnar dem att arbeta ifred.
Ett något snöpligt slut på en förväntat spännande eftermiddag i Helsingborg, men det är alltid trevligt att träffa de duktiga bilinspektörerna och poliserna i Helsingborg. Och naturligtvis återkommer vi till platsen inom kort igen.