Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.
Kustbevakningen har ingen befogenhet att hindra fortsatt färd, men eftersom polisen också finns på plats i hamnen, hjälper de till och förhindrar fortsatt färd tills föraren lastsäkrat ordentligt. Hur det skulle göras, fick Kustbevakningen förklara för föraren.
Att inte lastsäkra ordentligt innebär normalt att en ordningsbot skrivs ut, men Kustbevakningen har ingen befogenhet att skriva ut sådana. Då är det väl tur att polisen finns på plats och kan skriva ut en ordningsbot, säger vi?
– Nej, polisen som är här ska bevaka gränsen, säger Jonna. De är inte trafikpoliser och anser sig inte ha tillräcklig kunskap för att skriva ordningsboten.
Försök gjordes att nå trafikpolisen, men de var upptagna på annat håll. Jonna understryker att de har ett mycket bra samarbete med trafikpolisen.
Uppenbarligen har chauffören band med sig och frågan uppstår varför han inte använde dessa från början. Med tanke på att alla förare inom EU ska genomgå YKB-utbildning, är frågan berättigad.
– Ja, säger Jonna. Men språkförbistringen sätter upp hinder, men även när han hade bandat, var det inte tillräckligt eftersom han lämnat de två första pallarna obandade.
När det påtalas för föraren, plockar han fram ytterligare band och fortsätter lastsäkra. Därefter kan han köra vidare utan någon som helst ytterligare påföljd.
Varför kunde trafikpolisen inte komma, frågar vi oss. Vi vet ju att de är i tjänst vid tillfället. Svaret får vi av bilinspektör Lars-Ove Tuvesson i Helsingborg som berättar att trafikpolis Peter Ban just då stoppat ett misstänkt otillåtet cabotage.
Ban tycker ett ekipage på E6 norrgående vinglar och bestämmer sig för att vända ner det till kontrollplats Långeberga, södergående. Norrgående kontrollplats har nämligen precis stängt för kalibrering av fordonsvågen.
– Det är en litauisk blomtransport med vitrysk förare, säger Tuvesson. Åkeriet har ett danskt namn och anknytning till Litauen.
Ekipaget har lastat blommor i Helsingborg och är på väg norrut.
Föraren har inte sina dokument i ordning. Det var förvisso den första nationella transporten.
– Men, papper på någon inkommande internationell last kunde han inte presentera, säger Tuvesson. Frakthandlingarna på aktuell transport, var även felaktigt ifyllda med bland annat fel registreringsnummer.
Transportstyrelsen godkänner att förskottet på sanktionsavgiften om 40 000 kronor tas ut och den betalas in tämligen snabbt. Därefter kommer en svensk dragbil och tar över trailern.