Samskip Van Dieren fortsätter att dra trafikpolisens intresse till sig. Ännu ett ekipage har belagts med sanktionsavgift för misstänkt otillåten cabotagetrafik.
Nyligen skrev vi om ett Van Dieren-ekipage där speditören hävdar kombitrafik, men som med Transportstyrelsen tolkning idag av vad ”närmast lämpliga omlastningsstation” är, istället ses som cabotagetrafik.
Den 2 april bevakar Västeråspolisen påsktrafiken på riksväg 70 i Salatrakten. Snart ser de en estnisk dragare med en Van Dierentrailer på väg norrut och en patrull kopplas in för att stanna ekipaget.
– Ganska snart visar det sig att det handlar om något som vi misstänker är ett otillåtet cabotage, säger bilinspektör Roger Ogemar. Den vitryske föraren säger att han kört i Sverige sedan den 1 mars, men kan inte visa upp någon fraktsedel på inkommande internationell last.
Fraktsedeln på den aktuella lasten ger vid handen att det är 24 ton pulver från Tyskland som ska till ett stålföretag i Sandviken.
Trailern är hämtad på Van Dierens järnvägsterminal i Katrineholm och åter är det avståndet och ”närmast lämpliga”, som gör att förskottet av sanktionsavgiften om 40 000 kronor för misstänkt otillåtet cabotage, godkänns av Transportstyrelsen.
– Det kommer även upp felkoder i färdskrivaren, varför vi får ta fordonet i beslag för att utröna vad dessa beror på, säger Ogemar.
Efter en grundlig genomgång av färdskrivarsystemet, konstateras ett glapp i ett kontaktstycke vilket orsakat felkoderna. Efter reparation samt färdskrivarbesiktning, kan misstankar om manipulation avskrivas.
Under tiden fordonet undersöks, ska sanktionsavgiften lösas och åkeriet tar kontakt med transportförmedlaren, ett företag som Proffs tidigare har kunnat konstatera har varit föremål för cabotageärenden. Detta är det tredje tillfället som tidningen känner till.
– Transportförmedlaren kontaktar oss och vill medverka till att sanktionsavgiften betalas snarast så att godset kan fortsätta med en annan dragare, säger Ogemar.
Den 4 april betalas avgiften och en ny, ”laglig” dragare tillåts hämta trailern.
Proffs återkommer med en uppföljande artikel om transportförmedlaren, vars namn vi i nuläget inte kan publicera då vi inte har haft tillfälle att erbjuda företaget möjligheten att kommentera händelserna.