Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.
Det är trafikpolis Finn Edlund som återger händelsen för oss och börjar med att säga att föraren är från Makedonien och har inget bulgariskt medborgarskap.
– Därmed måste han ha förartillstånd för att få köra här, men det har han inte varför hans resa definitivt tar slut här, säger Edlund som berättar om bilinspektörernas insats.
Det hela börjar med att den ursprunglige föraren av ekipaget, lämnar detta ståendes någonstans i Hudiksvall.
– Han ska ha blivit sur på sin arbetsgivare och rätt och slätt parkerat dragbilen med lastad trailer, lagt nycklarna för avhämtning och sedan begett sig tillbaka till sitt hemland, säger han.
Åkeriet skickar en ny chaufför att hämta ekipaget och det är han som sedan stoppas i Valbo.
Chauffören säger sig ha varit i Sverige i en månad och arbetat innan han tar sig upp från Göteborg till Hudiksvall.
– Hur han tar sig dit, framkommer aldrig riktigt, säger Edlund. Dessutom kan han endast visa upp diagramblad för innevarande körning från Hudiksvall.
Det finns över huvudtaget inga dokument som styrker någonting om vare sig fordonet eller förarens göranden i Sverige. Den pågående körningen är emellertid en nationell transport och utan dokument på inkommande internationell last, uppstår misstanke om otillåtet cabotage.
Medan bilinspektörerna kontaktar Transportstyrelsen för beslut om sanktionsavgift, samtalar föraren med en bekant. Med lite tolkning och god vilja, får de fram att denne bekant ska komma och hämta föraren i Valbo.
– Föraren har ingen mat och heller inga pengar varför han inte tänker stanna kvar, säger Edlund.
Den väntan riskerar nämligen att bli lång för när Transportstyrelsens beslut om sanktionsavgiften om 40 000 kronor kommer, står det klar att inte heller åkeriet har pengar. Klampning görs, föraren hämtas och ekipaget lämnas åt sitt öde utmed vägen.
Godsets speditör känner vi till sedan tidigare och Edlund berättar att när företaget får höra namnet på åkeriet, visar det sig att det inte är samma som de har beställt för uppdraget.
– I vilket led detta åkeri har kommit in i bilden, vet vi inte, säger han.
Speditören säger inte att de vill betala, men väl att de ska undersöka händelseförloppet.
Den 19 april måste klampen låsas upp, men det är fortfarande förbjudet att köra vidare innan avgift betalats och dragbilen bytts ut. Kommer en annan förare som kör iväg med ekipaget, bryter de mot ett myndighetsbud.
– Det är ett brott som kan leda till frihetsberövande, säger Edlund. Och om det stoppas igen, kan ytterligare sanktionsavgift komma i fråga.
Under förmiddagen den 20 april, försvinner dragbilen och senare under dagen, försvinner även trailern.
– Det blir nu upp till Transportstyrelsen att driva in sanktionsavgiften, avrundar Finn Edlund.