Den olagliga och trafikfarliga bogseringen observeras på E4, norrgående vid Ljungby och filmas klockan 12.00 idag, fredag. En dragbil bogserar en annan dragbil med ett spännband och det går undan. Närmare bestämt i 100 km/h.
Bogseringen filmas och 12.03 ringer vittnet 112, men ingen patrullbil skickas. Varför kommer det ingen när det är ett pågående trafikbrott som dessutom är trafikfarligt?
– Det finns en enkel, men ledsam förklaring till det, svarar de på LKC. Det har inte funnits någon bil att skicka.
Åter blir vi påminda om polisbristen i Sverige som gör inte minst våra vägar allt mer osäkra.
I filmen ser vi tydligt vilket åkeri de handlar om tillika registreringsnumret på dragbilen. Vi ringer till företaget, Karl Michl i Tyskland, och där blir de bekymrade när de hör om vad som skett, men anar att dragbilen tillhör deras polska kontor.
Proffs skickar filmen, tillsammans med ett antal frågor och svaret kommer snabbt.
– Det är inte vårt fordon längre, säger de. Det har sålts till ett bosniskt åkeri.
Vi har varit med om det förut, att fordon sålts utan att säljarens logga tas bort. Nu har Michl den situationen, om deras utsago stämmer, att deras namn dras i smutsen av det andra åkeriet.
– Vi kommer att ta tag i detta och vi ska försöka få fram kontaktuppgifter till fordonets nuvarande ägare så ni kan kontakta dem, säger Michl som ju sannolikt bör ha intresse av att få tag på dem för att få bort loggan.
När – och om – Michl återkommer till Proffs, lär du kunna läsa det i en uppföljande artikel här på vår hemsida.
WEBB-TV
Foto: Henrik Asplund