Fraktsedeln på inkommande transport som mejlas, saknar mottagarkvittens. Det finns dessutom ytterligare en rad felaktigheter i dokumenten vilket innebär att trafikpolisen nu står framför ytterligare ett, vad man misstänker, otillåtet cabotage.
Den 27 mars besöker Västerås trafikpoliser Fagersta. Ganska snart efter att man upprättat kontrollen står man med, vad man misstänker är, ett otillåtet cabotage framför sig. Föraren kommer från Kroatien och kör en nationell transport, men kan inte uppvisa fraktsedel på inkommande last. Det enda han har, är en handskriven fraktsedel på det aktuella godset som hämtats i Göteborg.
– Vi kontaktar detbulgariska åkeriet via ett telefonnummer i Makedonienoch de mejlar en fraktsedel märkt Ntex, säger bilinspektör Roger Ogemar. Enligt den ska ekipaget ha kommit in med last från Norge.
Fraktsedeln saknar emellertid mottagarkvittens och det saknas även andra uppgifter som knyter dokumentet till det aktuella ekipaget.
Därmed blir det ett otillåtet cabotage, konstaterar Ogemar som meddelar åkeriet detta och gör sig beredd att svara på frågor, men han får ett i sammanhanget oväntat svar.
– Inga frågor kommer utan han säger istället att han behöver trettio minuter att fixa fram kortnummer och pengar, säger Ogemar. Så snabbt och utan minsta protest, kan jag inte minnas det någon gång gått med ett åkeri från östra Europa.
Medan åkeriet ordnar med pengarna, fyller Ogemar i blanketten för sanktionsavgiften och när allt är betalat, vill åkeriet ha en kopia på blanketten via sms. När han knappar in telefonnumret, visar det sig att de har talats vid förut via sms. Närmare bestämt i februari 2018 då en av åkeriets bilar stoppas med en helt genomsprucken bromsskiva.
Förutom otillåtet cabotage, har föraren haft för kort dygnsvila och vissa uppgifter saknas på diagrambladet. Det leder till böter på totalt 4 000 kronor, samt att föraren måste stå stilla i minst nio timmar för att få en godkänd vila innan han, med endast dragbilen, får köra vidare och en annan, som har rätt att köra inrikesgods, får ta över trailern.
När föraren informeras om böterna, händer det igen. Inga protester och inget ifrågasättande kommer. Han frågar bara om han kan betala med sitt kontokort direkt, något som givetvis välkomnas.
– Det hela går smidigt och friktionsfritt, alldeles för lätt och jag undrar vad det är jag har missat, funderar Roger Ogemar.