Finansminister Magdalena Andersson reagerar starkt på Aftonbladets granskning av öppen försäljning av smuggelsprit utanför Ikeas lastkaj i Kungens Kurva, Stockholm. "Det är helt oacceptabelt", säger hon till Aftonbladet.
Artikeln delas på Facebook och läsare ifrågasätter om hon verkligen inte har känt till denna olagliga handel. Hon berättar för oss att hon visst känner till det och upprörs av det.
Hon säger att filmen en nattvandrare vid IKEA-området filmar, påminde om den ilska hon känner över det som sker på våra vägar, vad den illojala konkurrens på vägarna får för konsekvenser för hela det svenska samhället, för ungdomarna och för våra lastbilschaufförer.
– Som finansminister är det mitt uppdrag och ansvar att det här inte kan ske, säger hon. Att ta hand om vårt land och se till att samhället står starkt, är det viktigaste uppdrag jag någonsin har fått.
Spritsmuggling och vodkalastbilar är otyg som inte hör hemma i vårt land, säger hon och säger att ungdomar inte får handla på systembolaget av en anledning och av samma anledning ska de inte heller kunna handla smuggelsprit utanför IKEA.
För att få ett slut på smuggelspriten måste problemet förstås och dess kärna ses. Det är inte sällan en hård verklighet som våra åkare möter på vägarna och för att Sverige ska vara tryggt, måste vägarna vara säkra. Ordning och reda måste råda, säger hon vidare.
– Den illojala konkurrensen på våra vägar leder till prispress. Illojal konkurrens, prispress och spritsmuggling hör samman, konstaterar hon.
Vi kan inte ha en ordning där våra lastbilschaufförer konkurreras ut av illojal, illegal trafik. Det är bara att stå nere vid färjeläget för att se lastbilar från åkerier som inte gör rätt för sig rulla in, fortsätter hon.
– Inget kollektivavtal i världen kan konkurrera med profit som görs genom att langa smuggelsprit, säger hon. I slutänden är det våra ungdomar och hårt arbetande chaufförer som får betala notan. När åkarna blir utsatta för den prispress som dagens dysfunktionella konkurrens ger, förstår jag att det väcker ilska.
Enbart satsningar på poliser och fler tullare kommer inte att få stoppa på smuggelspriten, säger hon. Det måste arbetas på bredden och höjden för att få bukt med problemet.
– En sak är säker, det är bara ett starkt samhälle som kan få stopp på detta och det måste vara så att de som gör rätt, är de som i slutänden också är vinnare, säger hon.
Förutom att ha gett extra resurser till trafikpolisen och tullen, har de gett polisen rätt att klampa utländska lastbilar och nu även ett skärpt beställaransvar, berättar hon. Myndighetsuppdrag för samverkan mellan Skatteverket, Polisen och Tullverket skapar idag bättre möjligheter att hantera situationen.
– De har stoppat spritbussarna, men det räcker inte, säger hon. Smuggelsprit gömd i förarhytter måste också upphöra.
Hon ser inte någon annan lösning än att också bygga upp det tekniska systemet som vägslitageskatten kommer att innebära. Det kommer att ge information om transporterna i landet och möjliggöra utökad kontroll av regelefterlevnad av alla aktörer som utför tunga vägtransporter.
Hon ser att polisens vägkontroller kan samordnas och att automatiska kontrollstationer medför tekniska och praktiska möjligheter att kontrollera exempelvis cabotagetransporter. Det är angeläget och det brådskar, säger hon, men det är också viktigt att det görs på rätt sätt från början.
Insatser ska utjämna konkurrensen varför de har remitterat en inriktning för det här arbetet och vill nu ha in synpunkter från alla som berörs av det här förslaget.
– Jag ser fram emot att fortsätta samtalet om åkarnas perspektiv. Svenska åkare ska vara trygga med att när de kör och levererar varor i hela vårt land, ska de också kunna försörja sig och sin familj och sedan kunna njuta av en bra pension, sammanfattar finansminister Magdalena Andersson.