Framtidens digitala bilstrålkastare är här, säger Mercedes-Benz. Två miljoner högupplösta pixlar mot vägbanan ger inte bara en extremt exakt ljusbild som i praktiken blir bländningsfri. Det gör också att strålkastarna kan projicera olika symboler på vägbanan. Tekniken finns redan nu i nya Mercedes-Maybach S-Klass.
Den nya tekniken som Mercedes-Benz menar de är pionjärer på, bygger på att strålkastarna har vardera en miljon mikroreflektorer som kan styras individuellt av speciell hårdvara i varje lamphus. Det gör det möjligt att styra ljusflödet med en exakthet som inte tidigare varit möjligt. Vid ett möte eller när bilen närmar sig en bil bakifrån, kan den ”spara ur” ljusbilden exakt och undvika att blända. Samtidigt blir det full effekt på ljuset runt om den andra bilen.
Kameror och sensorer i bilen upptäcker andra trafikanter och kombinerar den informationen med data från bilens navigationssystem. På några millisekunder analyseras datan och ger strålkastarna rätt kommandon för att ge bästa tänkbara ljusbild i varje enskild situation.
Tack vare den extremt höga upplösningen kan strålkastarna också projicera högupplösta symboler direkt på vägbanan framför bilen. Symbolerna är synliga både för föraren och för personer i omgivningen.
PR- och kommunikationschef Fredrik Wahrolén på MB berättar att tekniken har sitt ursprung från en konceptbil för framtida självkörande bilar. Är tekniken något för tunga yrkesfordon?
– Absolut, säger han. Inte minst distributionsfordon i områden med mycket trafik kan ha stor glädje av detta och öka trafiksäkerheten.
Just nu finns tekniken endast på deras flaggskepp. Utvecklingen av den här typen av teknik är initialt mycket kostsam, berättar Wahrolén och det gör att det tar tid att få ut den på det breda sortimentet. När kommer vi att få se den i lastbilar?
– Lite tidigt att säga, men det kommer att dröja. Det ligger inte precis runt hörnet, men att det kommer, det kan jag säga, sammanfattar Fredrik Wahrolén på Mercedes-Benz.