2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som de säger kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven ? tio gånger om. I nästa steg siktar Bosch på att använda artificiell intelligens, AI, för att ytterligare minimera utsläppen
Under Boschs årliga presskonferens i Stuttgart, presenterades ett genombrott inom dieselteknik. Teknologi som kraftigt kan reducera dieselmotorers utsläpp av kväveoxid.
– Diesel har en framtid och idag vill vi, en gång för alla, avsluta debatten kring dieselns vara eller icke vara, säger Bosch vd Volkmar Denner under presskonferensen.
De nya framstegen hos Bosch kan nämligen göra det möjligt för fordonstillverkare att reducera kväveoxidutsläppen från dieselmotorer så pass drastiskt att de redan idag kan uppfylla framtidens krav, enligt Bosch. En kombination av bränsleinsprutningsteknologi, ett nytt luftledningssystem och smart temperaturreglering, möjliggör de låga utsläppen.
– Bilar som utrustas med Bosch senaste dieselteknik kommer att klassas som utsläppssnåla fordon samtidigt som de förblir prisvärda, fortsätter Denner.
Sedan 2017 får en dieselbil inte släppa ut mer än 168 milligram kväveoxid per kilometer. 2020 sänks utsläppstaket till 120 milligram. Men, redan idag kan bilar som utrustas med Bosch nya dieselteknik begränsa utsläppen till så lite som 13 milligram per kilometer – nästan en tiondel av den tillåtna mängden, 2020, hävdar Bosch.
Det nya systemet baseras på redan existerande komponenter och kan börja implementeras i fordon redan idag. Innan eldriven mobilitet slagit igenom fullt ut, tror Bosch på att fortsätta att effektivisera förbränningsmotorn.
I nästa steg mot ännu smartare och utsläppsfria förbränningsmotorer utforskar Bosch möjligheterna med att ta hjälp av artificiell intelligens.