Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.
Den 16 april utfärdar bilinspektör Krister Nilsson tekniskt körförbud på både den rumänska dragbilen och trailern.
– Dragbilen saknar helt bromsar på drivaxeln och handbromsen tar bara på ena sidan, säger han. Dessutom är länkarmslagren på trailerns första axel så lösa att det föreligger en uppenbar risk för haveri.
Åkaren vill inte anlita en verkstad, utan kontaktar istället en bekant i Rumänien som ska komma till platsen och reparera bristerna. I väntan på detta, bosätter han sig på kontrollplatsen och Nilsson försäkrar sig om att han har mat och vatten. Toalett och tvättmöjligheter finns inte på platsen.
Det är relativt omfattande och tidskrävande reparationer som ska göras vilka kräver rejäl utrustning för att kunna utföras ute på kontrollplatsen. Tid verkar det dock finnas gott om då trailern är tom. En berättigad fråga är huruvida spill och kasserade delar kommer att tas bort från platsen.
– Ja, det återstår att se, säger Nilsson. Vi kommer att ha uppsikt över utvecklingen samt att åkaren inte far illa och informera om städningen.
Om reparatören är i nära antågande eller om det kommer att ta ännu några dagar, vet ingen.
Vid middagstid den 19 april, anländer emellertid servicebilen och arbetet tar fart. Redan första dagen byts ett länkarmslager, men det dröjer till dagen efter innan allt är klart.
– Jag har informerat dem om att jag på måndag kommer att kontrollera att allt åtgärdats, säger Nilsson. Innan dess får de inte lämna platsen.
Detta har både åkaren och reparatören förstått och accepterat, sammanfattar bilinspektör Krister Nilsson.