Torsdagen den 19 april pågår utbildning hos polisen i Västerås. Det är taktikdag med inriktning på utländska lastbilar. Bilinspektör Jonas Nordin, som ingår i en grupp med två poliser, får in en polsk dragare med trailer och läget blir plötsligt skarpt på kontrollplatsen i Karleby.
Medan Jonas Nordin kontrollerar kör- och vilotiderna, tar de båda andra hand om dokumenten.
– Såväl dokument som kör- och vilotiderna ser initialt ut att vara i sin ordning, säger han. Men, jag reagerar på en felkod som kommer upp i mitt kontrollinstrument när jag kontrollerar färdskrivaren.
Nu fördjupar Nordin kontrollen och föraren kopplar av trailern och kör in över besiktningsgropen.
Här stärks bilinspektörens misstankar och han gör ytterligare mätningar för att utesluta exempelvis glapp, men det blir samma resultat varje gång.
– Dessutom är föraren alldeles för lugn och ställer inte en enda fråga, något de brukar göra, säger Jonas Nordin.
Efter mätningarna är han övertygad om att färdskrivaren är manipulerad och kontaktar därför kammaråklagare Mikael Bäckström i Östersund, som ger klartecken att beslagta dragbilen för vidare undersökning.
Föraren körs till polisstationen för förhör, men först genomsöks hans fickor och där påkoms en fjärrkontroll.
– Han har ingen aning om var den kommer ifrån eller dess funktion, säger Nordin.
Medan föraren är på förhör, testar Nordin fjärrkontrollen och konstaterar att de hittat rätt. På Volvoverkstaden konstateras det sedan, totalt i båda systemen, över 300 felkoder sedan september 2017 varav de sista 48 är från april 2018.
Under förhöret ger föraren till slut upp och erkänner att han använt utrustningen, men vet inte vem som monterat den. Det vet inte åkeriet heller. Polisen kontaktar åter åklagare Bäckström som ger beskedet att föraren ska betala 80 dagsböter á 50 kronor.
– Föraren betalar på plats och släpps sedan fri samt blir rekommenderad ett boende för natten tills han blir hämtad, säger Jonas Nordin.
Dragbilen är i skrivande stund í fortsatt beslag. Anspråkstagare är åkeriet varför en representant för åkeriet personligen måste komma och lösa ut fordonet senare vilket underlättar att hålla förhör med åkeriet.
Åklagare Mikael Bäckström bekräftar det pågående ärendet där både chauffören och åkeriet är misstänkta för dataintrång.
– Företrädare för åkeriet är ännu inte hörd och bolaget har inte formellt delgivits misstanke om brott, säger Bäckström. Allt är i ett tidigt stadium så hur den vidare handläggningen av förundersökningen kommer att se ut, lagföring och annat, får jag återkomma till och kan i nuläget inte säga så mycket mer.
Mikael Bäckström har tidigare flaggat för att han vill se företagsböter om högre belopp än de 150 000 kronorna som det vanligtvis landar på. Om så blir fallet den här gången, återstår att se.