Svensk teknik har en stor roll att spela i den globala omställningen till fossilfria godstransporter på väg. Men då måste våra klimatsmarta lösningar skalas upp.
Detta skriver Henrik Henriksson, vd på Scania och Lars Stenqvist, teknisk direktör i Volvokoncernen tillsammans med Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige och Johan Rockström, professor i miljövetenskap i en debattartikel i Dagens Industri.
De säger att svensk teknik spelar en stor roll i den globala omställningen till fossila transporter och vill se att de klimatsmarta lösningarna delas upp på fem platser och fem teknologier. Detta säger Svante Axelsson kommer att göra Sverige till en permanent världsutställning för fossilfria bränslen, vilket även kan gynna den svenska exportsektorn.
Svensk transportsektor har unika förutsättningar genom de två stora lastbilstillverkarna Volvo och Scania som är aktiva i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.
De fem arenorna är elvägen i Gävleborg som redan finns, flytande biogas i Kalmar län där vidareförädling nu påbörjats, logistikarena i Stockholm som handlar om effektivisering, etanolkluster i Norrköping som redan exporterar till Tyskland och uppkopplad elstad i Göteborg som tidigt var ute med elbussar i linjetrafik.