Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.
Journalisterna Majbrit Bach och Pernille Keller Sand har på avstånd följt sex lastbilar på en rutt från Danmark till Sverige och tillbaka igen och de konstaterar att ingen av chaufförerna följde de lagstadgade arbetstidsreglerna.
Den chaufför som körde längst, arbetade 59 timmar med endast fyra timmars rast.
Det danska fackförbundet 3F säger att det är helt obegripligt.
– Ingen kan arbeta i 60 timmar utan ordentligt med sömn och anses vara ”säker”, säger Kjeld Jensen, konsult i 3F:s transportgrupp.
Lastbilarna som följts, kör industrifisk på uppdrag av KM Logistik som står för transporter av fiskmjölsfabriken TripleNine i Thyborøn. Det är cirka 160 mil mellan Thy och Mors till Norrsundet i Sverige, som ska köras. Endast kortare raster på upp till fyra timmar tas ut.
– Det är inget tvivel om att detta är olagligt och det är sådant som ger branschen dåligt rykte. Det snedvrider även konkurrens ohyggligt mycket. Seriösa aktörer kan inte alls konkurrera på dessa villkor, sammanfattar Kjeld Jensen på 3F.
Åkeriägaren Jens H. Petersen, KM Logistik, menar tvärtom i en intervju med TV Midvest, att förarna håller sig till reglerna och han hänvisar till de nationella undantag som gäller för bland annat djurkadaver.
Men frågor kvarstår, bland annat eftersom undantaget åtminstone i Sverige, enligt vägarbetstidslagen, inte tillåter arbetstider över tio timmar om någon del av arbetet utförs mellan klockan 01.00 och 05.00.
Om så är fallet, framgår inte under intervjun med Petersen. Däremot menar danska experter på kör- och vilotidslagstiftningen att åkeriet inte håller sig till bestämmelserna.
– Om man kör och arbetar i Danmark, ska man följa bestämmelserna här. Dessa säger att man ska ha 11 timmars sammanhängande vila inom en 24-timmarsperiod, förklarar Bent Bejstrup hos ATL, som är Danmarks arbetsgivarförening inom transport och logistik.
Läs mer om vägarbetstidslagen här.