Ett ekipage belades med två klampar. Föraren och åkeriet fick sammanlagt betala 41 500 i böter och förskott på sanktionsavgift. Det blev resultatet av en rutinmässig kontroll, utförd av trafikpolisen i Västerås under onsdagen.
Trailerägaren, Samskip van Dieren, som återigen står i det föga avundsvärda rampljuset, menar att luddiga regler är ?roten till det onda?.
På väg ut till Sala stoppar trafikpolisen i Västerås en dansk dragbil med en holländskregistrerad trailer och en rumänsk förare.
Under kontrollen framkommer att trailern har hämtats vid kombiterminalen i Katrineholm, och ska levereras till Avesta, en sträcka på cirka 17 mil. Närmare kombiterminaler finns både i Eskilstuna, Gävle och Borlänge. Dessutom visar det sig att all form av dokumentation om kombitrafik saknas.
Transporten prövas även mot Cabotageförordningen, men då bilen inkom tom från Danmark den 14 maj och därefter har utfört inte mindre än 34 nationella transporter, blir det ett beslut om förskott på sanktionsavgiften för brott mot cabotageförordningen.
Den danska bilen dirigeras enligt förarens chef av EUT i Sverige.
– När vi kontaktar ansvarig på EUT blir vi upplysta om att vi i stället ska prata med Samskip, därefter tog samtalet abrupt slut, berättar bilinspektör Roger Ogemar.
Ogemar kontaktar Samskip i Åhus, som i sin tur ska kontakta planeringskontoret i Holland för att få reda på om Samskip ska gå in och ”lösa” åkeriets skuld till den svenska staten.
Efter en stund ringer en representant från Samskip i Holland upp Ogemar och uppger att man vill betala, utan att komma med några invändningar.
– Det önskemålet biföll vi så klart. Därefter upplyser vi den holländske representanten om att en ny dragbil måste komma för att hämta trailern, som tidigast efter kompletteringssäkring av lasten får fortsätta färden.
Roger Ogemar berättar att lasten bestod av vassa stålplåtar som bandats med för lite lastsäkringsmaterial.
– Dessvärre med flertalet trasiga eller slitna band utan kantskydd, trots att massor med kantskydd låg löst på flaket. Samskip informerades om detta då trailern var plomberad vid kontrollen.
För att summera det hela fick föraren 1 500 kronor i böter för den dåliga lastsäkringen. Åkeriet fick betala 40 000 kronor i sanktion för otillåtet cabotage. Bådadera är betalda.
Släpet klampades i väntan på kompletterande lastsäkring, då föraren inte hade utrustning med sig och bilen klampades i väntan på betalning av sanktionsavgiften.
Båda fordonen fick föreläggande för fordonsbrister då de bland annat saknade fungerande bromslyktor samt att släpet hade undermåliga däck.
Proffs kontaktar Göran Pålsson, vd på Samskip van Dieren i Åhus.
– Detta är en extrabil som vi har tagit in och därför har vi ingen aning om vad den har haft för transportuppdrag tidigare. Vi förutsätter att den får lov att utföra transporter, säger han.
Göran Pålsson menar att det är en näst intill omöjlig uppgift att begära in alla fraktsedlar från tidigare körningar som extrabilarna har gjort.
– Roten till det onda är egentligen att lagen är väldigt luddigt skriven, säger han och pekar på att det i sin tur ger allt för stort utrymme för tolkningar av både Samskip och av polisen.
Den aktuella dragbilen har enligt polisen utfört 34 inrikes transporter sedan den 14 maj. Men hur – och av vem – dragbilen har beställts, känner Göran Pålsson inte till.
– Detta sköts via Holland. Vi är inte inblandande över huvud taget i den biten, förklarar han och därmed får Proffs inget svar på vad man hos Samskip anser om att EUT gång på gång figurerar i samband med otillåtna cabotagetransporter. Det är ju trots allt Samskips varumärke som syns tydligast.
– Att jag blir inblandad beror på att chaufförerna ofta nämner mitt namn. Jag har lättare för att samtala med polisen och därefter kontakta Holland för att förklara vad som hänt. Beslutet blir sedan deras om hur de vill gå vidare.
Det är ju inte första gången vi ser ett klampat Samskip-ekipage. Är detta ett problem som ni diskuterar i företaget?
– Absolut. Det är ju inga småpengar det handlar om. Detta är en het diskussion på allra högsta nivå.
Hur skulle man kunna komma tillrätta med problemet?
– Det bästa vore ju att Transportstyrelsen tydliggör hur de tolkar reglerna, men också att få ett ärende prövat i domstol, menar han och tillägger att man ännu inte fått något ärende dithän.
– Transportstyrelsen har däremot betalat tillbaka många sanktionsavgifter, avrundar Göran Pålsson.
Dragbilen har nu blivit av med klampen och har därför kunnat lämna kontrollplatsen. Däremot står trailern kvar i väntan på att lasten ska säkras i enlighet med gällande regler.