I tisdags vinkas ett trailerekipage registrerat i Litauen rutinmässigt in för kontroll vid Långeberga i Helsingborg. När föraren blåser i polisens sållningsinstrument, ger det positivt utslag.
- Det visar sig att föraren har 0,96 promille, berättar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson.
Föraren har kommit in med färja till Trelleborg, men enligt hans egen berättelse ska han inte ha druckit ombord på fartyget.
– Nej, han säger att han tillbringat kvällen på hamnplanen tillsammans med en vän och då har han enligt uppgift druckit två öl, förklarar Tuvesson.
Eftersom bevisinstrumentet i Lars-Olof Tuvessons buss är inne på översyn, fick kollegorna Lars-Göran Samuelsson och Anders Löfqvist ta med sig föraren till polishuset för vidare kontroll och utredning. Under tiden utför Tuvesson en besiktning av fordonet.
– Jag får ganska direkt en känsla av att något inte stämmer med lastbilen. Det sätt som lamporna på instrumentpanelen uppträder på, gör att jag misstänker att något kan vara galet med AdBlue-utrustningen.
Tuvesson går systematiskt igenom elektroniken vilket ytterligare stärker misstankarna att något är fel.
– När jag sedan kontrollerar vätskan i AdBlue-tanken, ger vårt mätinstrument inget utslag. Det är antagligen vanligt vatten i tanken, konstaterar han.
Sedermera hittar man även en så kallad AdBlue-killer och saken är klar.
– Min personliga uppfattning är att åklagaren kommer att driva detta som företagsbot. Men det får framtiden utvisa när vi är klara med rapporten och åklagaren har blandats in. Men högst troligt blir det så.
Chauffören berättar senare att han tankat AdBlue i Tyskland. Men han ändrade sig snart.
– Det blev ju svårförklarat när han blev varse att vi kände till att det inte fanns AdBlue i tanken, konstaterar Tuvesson.
Eftersom chauffören hade under en promille, släpptes han från polishuset under tisdagskvällen.
– Han fick dagsböter och ska betala 8 300 kronor. Körkortet tog polisen hand om, så klart.
Vad gör man då i en lastbil på Långeberga för att fördriva tiden i väntan på att en chaufför med körkort ska komma till undsättning? Man kan så klart ta sig till en affär för att handla. Och händelsen till trots…
– Chauffören hade bland annat köpt 3,5-procentig öl, avrundar Lars-Olof Tuvesson luttrat.
I två dagar stod ekipaget kvar på Långeberga innan transporten kunde fortsätta. Nu med en behörig, nykter förare bakom ratten – och med en lastbil utan AdBlue-killer.