Västerås tunggrupp fortsätter intressera sig för Samskip Van Dierens transporter vilket har resulterat i att ytterligare två åkerier nu misstänks för otillåtet cabotage. Eftersom omständigheterna kring de båda fallen är intressanta, väljer vi att dela upp dem. Här är det första...
Den 24 april är trafikpolisen i Västerås på väg till norra Västmanland för att arbeta och hinner ikapp ett Van Dieren-ekipage strax ovanför Sala, på väg norrut. Dragbilen är danskregistrerad vilken väcker gruppens intresse, som är vana vid att se östligare dragbilar dra dessa trailers.
Ekipaget stoppas och de finner en svensk förare bakom ratten som direkt öppnar samtalet med att hävda kombitrafik.
– Han visar även upp ett dokument på svenska med Samskips egen tolkning av kombidirektivet och varför denna körning skulle vara enligt reglerna, säger bilinspektör Roger Ogemar.
De konstaterar omgående att det rör sig om ett misstänkt otillåtet cabotage då trailern hämtats på Samskips terminal i Katrineholm för leverans i Hofors, en sträcka på drygt 22 mil. Det finns kombiterminaler på närmare håll i Borlänge och Gävle samt den passerade terminalen i Eskilstuna.
Det saknas även erforderlig dokumentation för kombitransporten varför Ogemar frågar föraren när fordonet senast kom in med en internationell last. Då svarar föraren direkt att trafiken sköts via EUT, ett företag vi den sista tiden har stött på ett flertal gånger i dessa sammanhang. Ett företag som sökt svenskt trafiktillstånd, men nekats.
– Därför har de engagerat ett danskt företag som står för tillstånd och fordon, men utan förare, säger Ogemar. Den aktuella föraren uppger att han arbetar för EUT.
Föraren saknar även giltigt YKB. Han gick grundutbildningen år 2000 och trodde att hävdvunnen rätt gällde honom fortfarande varför han inte har förnyat det då övergångsreglerna slutade gälla 2016. Ogemar upplyser föraren att han får ordna med pengar till sanktionsavgiften och att någon annan måste köra dragbilen därifrån.
Inga pengar kommer och innan arbetspasset är över, meddelar föraren att EUT säger att pengarna inte kommer förrän nästa dag varpå polisen lämnar platsen och det nu klampade ekipaget.
– Efter några kilometer blir jag uppringd av Samskip som meddelar att de är villiga att betala avgiften, vilket även gjordes, varpå vi åker tillbaka för att låsa upp ekipaget, säger Ogemar.
Ny dragbil ska komma och hämta trailern. Vem som ska ta hand om föraren, förblir oklart.
EUT Transport – igen
Vi har under kort tid skrivit flera artiklar där EUT varit inblandade i otillåtet cabotage. Driftchef Peter Åkesson svarar tålmodigt på våra frågor varje gång och har även utnyttjat möjligheten att ge sin syn på det som inträffat. Nu är det alltså dags igen.
Föraren säger att han arbetar för EUT, men vare sig EUT i Danmark eller ni har anställda.
– Föraren har för många år sedan arbetat för EUT Danmark, men arbetar nu på ett bemanningsföretag, säger Åkesson. Det är dem ni ska tala med om förarens YKB.
Dragbilen går mycket riktigt på ett danskt tillstånd, men har inget med EUT att göra, säger han och tillägger att den enda beröringspunkten är att han hjälper detta företag i situationer som denna, initialt.
I det aktuella fallet handlar det åter om att polisen hävdar att trailern borde ha hämtats upp i Borlänge istället för Katrineholm där Van Dieren har ett tåg- och kombiterminalkontrakt, vilket då blir ”närmast lämpliga” kombiterminal, säger Åkesson.
– Van Dieren har nu åtta fall på kort tid och inget prejudikat är fastställt, säger han. Horribelt, då det i praktiken är omöjligt att följa regeln om ”närmast lämpliga”.
Dessa företag måste, för att kunna agera med hjälp av tåg, förbeställa och skriva långa bindande kontrakt, både med tågbolagen och kombiterminalerna.
– Sverige har inte resurser för att följa regeln som den nu tolkas. Ta Borlänge som exempel, med två stora stål- och pappersindustrier. De gissar jag har säkert flera hundra trailers per dag som, om man ska följa denna tolkning, bör ställas av på Borlänges kombiterminal. En annan fråga som ska ställas, är om tågen går dit till trailerns destination, sammanfattar Peter Åkesson.