Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.
Dragbilen kördes av en förare från Albanien, med grekiskt körkort.
– Det slutade med ett utlänningsärende. Polisen fick ta med honom till polishuset där han överlämnades till gränspolisen, för att göra en lite längre historia något kortare, förklarar Tuvesson.
Det skulle dock visa sig att det fanns mer att anmärka på. Dragbilen var obesiktigad, saknade yrkestrafiktillstånd och inte heller hade man betalat vägavgiften.
– Det fanns en skatteskuld på närmare 12 000 kronor, summerar Lars-Olof Tuvesson.
När Proffs kollar fordonet mot Transportstyrelsens register, konstaterar vi bland annat att den senast godkända besiktningen utfördes den 21 november 2016.
När fordonsägaren kontaktas, hävdar denne att dragbilen går på nyttjanderättsavtal för ett åkeri i Tranås.
– Det stämmer att fordonsägaren har fordon på nyttjanderättsavtal med det åkeriet, men just den här bilen hade varken avtal eller tillstånd när vi stoppade den.
Några timmar efter att ekipaget stoppats, kontrollerar Tuvesson på nytt statusen på dragbilen. Det visar sig då att det har hänt en del.
– Nu finns det yrkestrafiktillstånd på bilen. Likaså har man betalat vägavgiften och nu finns även ett nyttjanderättsavtal, säger Lars-Olof Tuvesson.
Det som återstår innan dragbilen kan sättas i trafik, är att den besiktigas.
Den albanske föraren sitter i skrivande stund i förvar hos polisen i väntan på att flygas hem till Albanien. Fordonsägaren har ett rättsligt efterspel att vänta. Enligt vad tidningen Proffs erfar kan det sannolikt, bland annat, komma att handla om olaga yrkesmässig trafik.
Vi kontaktar ägaren till trailern, LKW Walter, där kommunikationschef Gerhard Mueller säger att de blivit informerade om händelsen.
Enligt Mueller arbetar åkeriet utan problem sedan fler år för LKW:s kontor i Kufstein, Österrike. Under ett möte som man hade med det aktuella åkeriet den 11 april i år, utökades detta samarbete till att även omfatta huvudkontoret i Neundorf.
Att fordonet var obesiktigat är oacceptabelt, säger Mueller vidare och de har begärt en förklaring på detta. LKW kommer även att utöka granskningarna för att hitta områden där mer utbildning behövs.
– Vi har redan bokat in en extra granskning som sker inom ett par månader med fokus på slumpmässiga kontroller av fordonens årliga besiktning och på personuppgifterna på förarna samt andra dokument som förarna alltid måste ha med sig, sammanfattar Gerhard Mueller.
Detta fokus kommer att finnas med i revisioner även av andra samarbetspartners för att förhindra att detta sker igen.