Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.
Under måndagen stoppade trafikpolisen i Halmstad, inom loppet av en timme, två polska trailerekipage och tog dem med sig in på kontrollplatsen vid Heberg.
Det ena ekipaget framfördes av en chaufför från Ukraina, som saknade förartillstånd. Åkaren i Polen bedyrade för polisen att tillståndet var beviljat, men att det hade försenats, alternativt kommit bort i postgången.
Hur som helst fick föraren betala 3 000 kronor i böter, vilket skedde på plats. Därefter fick åkeriet hitta en annan chaufför som kunde komma till platsen för att ta över transporten.
Också det andra ekipaget kördes av en man från Ukraina. Men även om denne hade förartillstånd, blev det ändå stopp i Heberg. Polisen misstänker nämligen att den transporten handlar om ett otillåtet cabotage.
– Bristfälliga handlingar gjorde att vi anser att det är ett otillåtet cabotage, förklarar bilinspektör Mats Larsson hos trafikpolisen i Halmstad.
Transportstyrelsen godkänner polisens beslut och åkeriet krävs på 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgiften. Eftersom pengarna inte kunde betalas på måndagen, klampas ekipaget över natten.
– Dagen efter ordnades betalningen, berättar Mats.
Proffs skriver frekvent om bland annat olagliga inrikes transporter. Varför är det så vanligt?
– Jag tror att det finns ett stort behov av utbildningsinsatser hos både speditörer och transportföretag, summerar Mats Larsson.