Bränslebyteslagen med reduktionsplikt träder snart i kraft och tvingar drivmedelsbolag att ännu mer fokusera på klimateffektiva produkter. För rena biodrivmedel, till exempel B100 från Perstorp BioProducts, finns fortsatt skattenedsättning som bland annat ger åkerier möjlighet att i ökad utsträckning ställa om sina fordon för maximal klimatnytta och ekonomi.
Lars Lind, vd på Perstorp BioProducts, är positiv:?
– Den svenska ambitionsnivån som ges uttryck i Bränslebytet innebär stora vinster för klimat och miljö.
Världen blir allt mer medveten om klimatförändringar och överallt ses satsningar för att skapa en hållbar framtid tillsammans. Många stora aktörer går från fossila bränslen till el, naturgas och biobränslen och Sverige är ett av världens främsta länder på att använda biodrivmedel.
Bränslebytet förstärker detta ytterligare med en reduktionsplikt som träder i kraft den 1 juli i år kombinerat med en fortsatt skattegynnad satsning på rena biodrivmedel.
Lars Lind menar att det är en mycket viktig förändring som nu sker.?
– Det viktigaste vi har är framtiden. Då måste vi också se till att det är lätt att göra rätt och fatta klimatvänliga och smarta beslut. Vi på Perstorp BioProducts har väntat länge på stabila spelregler som möjliggör för fler att uthålligt välja klimatsmart. Visst hade vi önskat att svensk implementering av EU:s RED II-förslag skulle varit klart, så att Sveriges modiga ambition på 70 procents reduktionskrav inom transportsektorn hade tydliggjorts gentemot EU:s mål på 14 procent. Men den nya bränslebyteslagen ger ändå tillräckligt goda förutsättningar för innovation och kloka beslut mot en omställning, så visst är det positiva kliv framåt.
Hur ser trenden ut på den nordiska marknaden?
– I både Sverige och Norge finns en stark efterfrågan på klimateffektiva transporter. I och med bränslebytet i Sverige kommer vi se att flera ledande aktörer i branschen väljer klimatnytta och miljövänlighet, både för att det är hållbart, för att det stärker deras varumärken och för att det blir kostnadseffektivt på sikt.
Vad har du för tips till den som ska ställa om sin fordonsflotta??
– Reduktionsplikten kan komma att innebära att biodrivmedel styrs om till den låginblandade marknaden. Vi menar att det ändå finns god tillgång till ren och klimatvänlig biodiesel, B100. Däremot kan valet av samarbetspartner vara avgörande. Kvalitet, kapacitet och erfarenhet är viktiga faktorer. Det kommer att handla om miljövänlig innovation och att utveckla andra generationens produkter som krävs i framtiden för att vara i takt med att de politiska kraven ändras, avslutar Lars Lind pressmeddelandet från Perstorp BioProducts.
B100 är ett RME-baserat drivmedel från Perstorp BioProducts. B100 ingår i företagets så kallade Verdis Polaris produktfamilj.
– Med en patenterad efterbehandlingsprocess, är B100 väl anpassad för vårt klimat här i Sverige. Under processen simulerar vi kyla och lagring, vilket innebär att de utfällningar som annars riskerar att hamna i fordonets bränsletank, istället fångas upp under tillverkningsprocessen, förklarar Sofia Fagerberg, produktchef på Perstorp BioProducts, för tidningen Proffs.
Många delar av den svenska vägtransportbranschen står redan idag under hård ekonomisk press. Vad kommer Bränslebytet att innebära för den som vill köra på biodiesel?
– Vår produkt är cirka två till tre kronor billigare än fossil diesel. Alltså priset som står på pumpen på macken, berättar Sofia Fagerberg.
Att ställa om lastbilsmotorn till biobränsle kan medföra kostnader, men idag finns flera så kallade FAME-certifierade motorer på marknaden, något att tänka på när man ska byta lastbil i framtiden, menar Sofia. Om lastbilen inte har en FAME-certifierad motor, kan det innebära att till exempel slangar och packningar i bränslesystemet behöver bytas ut.
Det lägre bränslepriset lär alltså innebära en besparing för åkerierna. Detta även om biobränslet har ett något lägre energivärde vilket därmed innebär en viss ökning av bränsleåtgången.
– Däremot ökar servicebehovet. Man måste byta en del filter något oftare, det är det man gör vid de extra servicetillfällena, förklarar Sofia och spår att Bränslebytet inte ska innebära att den totala driftskostnaden ökar.
– Likaså, och detta vill jag understryka, måste åkerierna utforma en bränslestrategi. Biodiesel kan vi i Sverige inte köra på året runt eftersom vi under en period kan ha väldigt låga yttertemperaturer. Åkerierna måsta alltså kalkylera med att ställa om till något annat bränsle under den kallaste perioden för att inte drabbas av oplanerade driftstopp, förklarar hon.
Sofia Fagerberg hoppas nu att både transportbranschen och fordonstillverkarna ska hjälpas åt, tillsammans med bränsleproducenterna, att nå det mål som Sverige har satt upp för att minska utsläppen från transportsektorn.