Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.
Freight Transport Association, FTA, har reagerat kraftigt mot att det i det senaste utkastet till EU:s mobilitetspaket, som för närvarande ska ta sig igenom Europaparlamentet, finns förslag om att åkerier med skåpbilar, det vill säga kommersiella fordon mellan 2,4-3,5 ton, ska omfattas av krav på färdskrivare på samma sätt som tunga, kommersiella fordon.
Införandet av detta skulle i så fall ske redan innan Storbritannien 2019 lämnar EU.
– Förslaget skulle allvarlig påverka de åkerier som dagligen använder landets cirka fyra miljoner skåpbilar i sin dagliga verksamhet, säger James Hookham, vice vd på FTA till Transport News.
Han pekar på kostnadseffekterna för införandet av utrustningen i denna sektor av branschen och menar det skulle vara både meningslöst och tidskrävande.
Hookham ifrågasätter om små företag verkligen kommer att ha tid och förmåga att lära sig analysera och planera sitt arbete runt så många nya arbetstidsregler och anser förslaget helt enkel vara ogenomförbart.
– Redan nu står dessa åkerier inför ökat tryck på grund införandet av miljözoner runt om i landet vilka kommer straffa alla åkerier som inte har de senaste fordonen. Lägg därtill inflationstrycket och det fortsatt höga priset på bränslepriset och dess skatter, sammanfattar James Hookham.