På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.
Massiva stålstavar föll av flaket under den vådliga färden. Något som kunde ha slutat i fullständig katastrof om någon människa hade kommit i vägen. Foto från polisens förundersökning
Einar har hamnat bakom ekipaget söder om Markaryd på E4 norrgående.
– Jag såg ju på hur han körde att något var fel, säger Einar till Proffs. Han vinglade och var ända ute i gruset och sprätte.
Ekipaget svänger av vid Markaryd och tar sedan länsväg 117 söderut mot Vittsjö. Och Einar ligger bakom. Framför ekipaget finns en svensk lastbil som tidigare lyckats köra om och som stannar vid rondellen efter avfarten för att gå fram och tala med föraren i den polske dragbilen, men får ingen respons av honom.
– Han kommer sedan till mig och säger att killen är berusad och verkar helt väck, men han vågar inte hålla honom kvar, säger Einar.
Det bildas nämligen snabbt kö på avfarten och bilar blir stående på motorvägen där en olycka riskerar ske. Både Einar och den svenske föraren, svänger sedan åt andra hållet varpå den misstänkte kan köra vidare mot Vittsjö.
Efter att ekipaget, utan att stanna, tappat flera av de långa, massiva stålstavarna från flaket i diket på länsväg 117, tar den vådliga färden slut i ett sidoräcke strax norr om Vittsjö.
Från det att lasten tappats, tills polisen är på plats, förflyter cirka 15 minuter. De finner då en man som sitter under trailern och försöker reparera underredet som hänger ner i asfalten. På frågan om det är han som kört lastbilen, svarar den polske föraren ja och det bekräftas av hans förarkort i färdskrivaren. Han säger också att han inte har druckit något sedan gårdagen.
Förarens utandningsprov ger dock positivt utslag och senare kan vittnesutsagor samt vidare provtagning, göra att eftersupning kan avfärdas. Föraren grips och förs till arresten i Kristianstad för förhör.
Den 33-årige föraren delges misstanke om grovt rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik samt smitning från trafikolycka då han tappat last som varit dåligt förankrad utan att stanna samt senare kört in i ett räcke.
Han erkänner samtliga misstankar och i förhör berättar han att han under natten till den 31 maj, dricker sex halvlitersöl på 6,2 procent och runt midnatt en halv liter vodka i drinkar. Lastsäkringen kommenterar han med att han ser det finns spännband på, men att det är truckföraren som lastat och säkrat lasten.
Att han tappat last, visste han inte och vinglandet beror på problem med trailerns däck, säger han. Han märkte dock att han fick sladd på trailern och körde in i räcket.
Einar är ett av flera vittnen som hörs och han tycker att polisen kunde ha gjort mer.
– Varför tog de inte trailern i beslag? Nu blir det ju svårt att bevisa att lasten var dåligt säkrad, säger han.
Åklagaren som ska hålla i de nära förestående huvudförhandlingarna, förklarar att det inte är okomplicerat att ta saker i beslag när den som äger föremålen inte har gjort sig skyldig till något brott. Hade ekipaget tillhört den misstänkte, vore det en annan sak.
Föraren sitter fortfarande häktad och det är högst sannolikt att det blir en fällande dom.
– Hur långt ett eventuellt fängelsestraff blir, beror på omständigheterna och vad som ytterligare framkommer i huvudförhandlingen, men mot bakgrund av det jag tagit del av, kan det handla om två, tre månader, om inte mer, förutsatt att han fälls, sammanfattar åklagaren.
I hytten fann polisen bland annat alkoholhaltiga drycker. Foto från polisens förundersökning