Strax efter klockan 21.00 i torsdags, den 31 maj, stoppas ett estniskt trailerekipage av polisen vid Öresundsbron i Malmö. Ekipaget är på väg från Danmark till Finland. Föraren blåser positivt i polisens sållningsinstrument och tas med för bevisprov. Där konstateras grovt rattfylleri. Men, föraren är inte dömd ? än.
Åkeriägaren har dock en oplockad gås med föraren, som internt kommer att ställas till svars för tilltaget. Något som verkar kunna bli en dyr affär för föraren.
Då föraren har sin hemvist utanför Sverige, grips han och förhörs senare under natten av polisen. Jouråklagaren anser emellertid att det inte föreligger häktningsskäl och släpper därför föraren på fri fot kort därefter.
Det är åklagare Lars Magnusson på Riksenheten för Arbetsmiljömål som släpper föraren vilken alltså inte ännu är dömd. Hur tänkte du där?
– Tanken är att han ska lagföras i sitt hemland, svarar Magnusson. Det sker genom att en svensk åklagare skickar en ansökan till den estniska åklagarmyndigheten om detta.
Sedan ska Estland ge besked på om de tar över lagföringen, förklarar han.
Det är inte Magnusson som skickar den ansökan, men han berättar att Estland ska kontrollera att det är lika straffbart att köra rattfull där som i Sverige. Magnusson undersökte detta och så verkar vara fallet. Om nu Estland inte lagför honom, vad händer då?
– Då får vi försöka lagföra honom på annat vis. Han kommer tydligen hit ganska ofta, sammanfattar Lars Magnusson.
Något ärendenummer eller annat, kan han inte bistå med då han är på resa i utlandet.
Cirka 30 timmar efter händelsen och en missad finlandsbåt senare, är ekipaget borta och vi vill veta om föraren bytts ut. Vi kontaktar åkeriet RM Trans och talar med ägaren Radomir Malér via ett tjeckiskt telefonnummer.
– Föraren blev utbytt och jag har avskedat honom, säger Malér. Han ska dessutom betala skadestånd för att godset blev försenat.
Enligt uppgift kunde polisen inte nå Malér den kvällen, men genom chauffören får han kännedom om det inträffade och ringer själv upp polisen, säger han.
Han fick inte mycket information av polisen, säger han. De hänvisar till att chauffören vet vad han gjort. Det är även annat Malér inte förstår och som förbryllar honom.
– Jag var säker på att föraren nu skulle dömas och sitta i fängelse i Sverige, men redan efter ett par, tre timmar, släpps han fri igen. Jag är mycket förvånad över det. Vad är det för vits med att åklagaren gör på det viset, frågar han avslutningsvis.
Eftersom föraren inte är frihetsberövad och brottet av ”enkel beskaffenhet”, har nu ärendet gått tillbaka till polisens förundersökningsledare på Trafikutredning i Malmö.
– När utredningen är klar, kommer den att redovisas för åklagare som sedan ska fatta beslut om utfärdande av strafföreläggande eller åtal, säger förundersökningsledareThomas Nilsson.
Utredningen är pågående och de låter hälsa att de tänker göra allt för att presentera ett bra arbetetill åklagaren. Vad som sker därefter, kan vi få anledning att återkomma till framöver.