Som Proffs tidigare har rapporterat, har Thomas Morell valt att kandidera till riksdagen för Sverigedemokraterna. Han har hela tiden haft siktet inställt på trafikutskottet, eftersom just trafik- och transportfrågor ligger honom varmt om hjärtat - och något som han jobbat med under hela hans yrkesverksamma liv. Chaufför, bilinspektör och sakkunnig inom Sveriges Åkeriföretag, är några rader på hans CV. Efter dagens presskonferens i riksdagshuset, kan han lägga till ytterligare en rad på meritlistan.
- Jag har blivit utsedd till talesperson i yrkestrafikfrågor för Sverigedemokraterna, berättar Thomas.
Men du har ju ännu inte fått någon stol i riksdagen. Hur kommer det sig att du redan har blivit talesperson?
– Mitt engagemang i dessa frågor är sannolikt en bidragande faktor, dessutom har jag med mig en erfarenhet som få matchar. Det är dryga 40 år sedan jag tog mitt körkort och under den resan fram till idag har ju en hel del kunskap lagts till i ”ryggsäcken”, förklarar Thomas Morell.
Han har själv suttit bakom ratten i tunga fordon och vet därför under vilka förhållanden både åkeriägare och förare bedriver sin vardag.
– Under många år därefter var jag ”på andra sidan”, det vill säga bilinspektör vid trafikpolisen. Jag har alltså erfarenhet även från myndighetsutövning gällande vägtrafiken.
Det var för övrigt just hans anställning vid trafikpolisen som gjorde att åkarna i Skaraborg värvade över honom till deras planhalva igen.
– Under min tid hos Sveriges Åkeriföretag fortsatte givetvis alla viktiga frågor kring transportnäringen att vara mitt vardagspyssel. I åtskilliga ärenden har jag varit ombud för åkeriägare eller förare när de varit stämda till tingsrätten. Dessutom har jag genomfört ett mycket stort antal utbildningar i YKB samt kör- och vilotider runt om i landet. Sammanfattningsvis kan man nog säga att mitt engagemang för trafiksäkerhet och att den seriösa åkerinäringen skall kunna arbeta på en sund marknad, har lett fram till dagens utnämnande.
Thomas Morell har i tidigare intervjuer sagt att han bland annat vill jobba för att värna den seriösa delen av åkerinäringen och för att få fler trafikpoliser till Polismyndigheten. Innebär din nya roll att du får större möjlighet att få din vilja igenom?
– Ju större planhalva man har att spela på, desto större möjligheter har man, så är det. Det är väl ganska känt idag, att jag drivs väldigt hårt av viljan att skapa schysta villkor för den seriösa åkerinäringen.
Morell menar att han inte har några problem med att den som fuskar och tillskansar sig fördelar genom att bryta mot lagen, också får betala böter eller sanktionsavgifter.
– Har man aktivt tagit steget att fuska, får man också vara beredd att betala för det.
Däremot störs Thomas Morell av de sanktionsavgifter som påförs åkeriägare för fel och brister som han menar är inbyggda i systemet, det är helt enkelt inte där problemen med fusk finns.
– Hela systemet haltar betänkligt idag eftersom vi har en oerhört låg andel vägkontroller. Det är just vid vägkontrollerna man upptäcker det aktiva och i vissa delar omfattande fusket. De mer eller mindre automatiserade kontrollerna som Transportstyrelsen bedriver når inte det allvarliga fusket, avslutar han.