Utländska åkerier skriver avtal - med sig själv

Nyttjanderätt – ”ett större hot mot branschen än otillåtet cabotage”

Enligt trafikpoliser som Proffs har varit i kontakt med, blir det allt vanligare att utländska bilar som stoppas i färd med att utföra inrikes transporter i Sverige, visar upp så kallade nyttjanderättsavtal. Ett sådant avtal innebär i korta drag att en utlandsregistrerad dragbil, helt lagligt, kan köra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige.
- Detta är absolut ett riskfritt sätt att kringgå allt vad cabotageregler heter, säger Göran Rosengren på tidningen Proffs.

En trafikpolis från Malmö berättar att bara under hans senaste två arbetspass har han stoppat två bulgariska dragbilsekipage, båda med nyttjanderättsavtal*.
– Båda chaufförerna, från olika åkerier, visar upp varsitt nyttjanderättsavtal där det stod att avtalet gällde fyra fordon, alltså åtta dragbilar totalt, förklarar han.

Som Proffs tidigare har skrivit, finns det svenska företag som erbjuder att för en månadskostnad om 3 000 kronor, skriva nyttjanderättsavtal med utländska åkerier.
– Detta luktar utan överdrift skatteflykt, säger Proffs chefredaktör Göran Rosengren, som ute på kontrollplatser, med egna ögon, sett dessa avtal.

Rosengren är kritisk till att myndigheterna tillåter den här formen av avtal överhuvudtaget och att man inte har större intresse av att sätta ner foten.
– Som jag ser det så finns det inget direkt stöd i lagen för dessa avtal. Jag är ingen jurist, men man behöver ju inte ha gått i skolan speciellt länge för att räkna ut varför man kör på det här viset.

Proffs har kollat upp några av de svenska företagen som ingått avtal med utländska åkerier.
– Ett av dessa är till exempel inte F-skattare och är inte heller momsregistrerat. Då kan man ju fundera över hur de kan fakturera de svenska kunderna, vilket enligt gängse uppfattning är ett krav i dessa fall.

Att finna vilka kriterier som gäller för just fakturering och hur till exempel Transportstyrelsen ska kontrollera de utländska åkeriernas ekonomi, har redaktionen hittills inte lyckats med.
– Om inte Transportstyrelsen har något intresse av att fundera kring detta, borde ju rimligtvis någon på skattemyndigheten och våra politiker vakna upp, menar Göran Rosengren.

Transportstyrelsen uppskattar att antalet utlandsregistrerade fordon som har tillstånd att köra yrkesmässig inrikes trafik i Sverige idag uppgår till cirka 150.
– Det verkar vara en siffra i underkant. En enda Malmöpolis har på kort tid sett kontrakt som omfattar åtta fordon. I Helsingborg har man under ungefär samma tidsperiod sett kontrakt som omfattar ett 15-tal. Är det troligt att man under en enda vecka skulle ha sett kontrakt som omfattar 15 procent av alla som kör på nyttjanderättsavtal? Jag är väldigt tveksam till det, menar Göran Rosengren.

Han tillägger att nyttjanderättsavtalet är ett riskfritt sätt att kringgå allt vad cabotageregler heter.
– Dessa avtal kan bli ett större hot mot den seriösa åkerinäringen än vad det otillåtna cabotaget är, avslutar han.

Fotnot
Proffs konstaterar att det finns flera företag som skriver nyttjanderättsavtal med sig själv. Detta genom att starta så kallade ”brevlådeföretag” i Sverige. På så sätt kan den utländske åkeriägaren skriva under både som ”uthyrare” och som ”inhyrare”.

Tidningen söker just nu företrädarna för de företag som har sådana upplägg och återkommer därmed i ärendet när vi etablerat kontakt med dem.


* Genom att upprätta ett nyttjanderättsavtal mellan ett utländsk åkeri och ett svenskt företag (som i bokstavlig mening inte behöver vara ett verksamt åkeri), kan ett utlandsregistrerat dragfordon anmälas i yrkesmässig trafik på ett svenskt trafiktillstånd. På så sätt kan det utländska dragfordonet köra inrikes trafik i Sverige, likt vilken annan svensksregistrerad lastbil som helst.

Om artikeln

Publicerad: 2018-06-25 16:38
Kategori: Nyheter
Taggar: Brevlådeföretag Cabotage Nyttjanderättsavtal Transportfusk