Att polisens så kallade "cabotageutbildning" har gett effekt, går inte att ta miste på. Antalet inrapporterade, otillåtna cabotage har ökat nära nog lavinartat.
- Ja, så uppfattar jag det efter att ha talat med Transportstyrelsen i just ett cabotageärende under gårdagen, berättar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson i Helsingborg.
Extra trevligt för Lars-Göran är att han på ett handgripligt sätt har del i det ökande antalet rapporter. Han har under flera veckor varit instruktör på sex av kurserna som hållits i landet.
Hur ser det då ut i Helsingborg? Där har man under lång tid jobbat målmedvetet för att sätta fast cabotagesyndarna och gårdagen blev därför inget undantag.
– Ett bulgariskt åkeri med bulgarisk förare som inte hade med sig rätt dokumentation, summerar Lars-Göran Samuelsson.
Dragbilen hade kommit till Sverige med en internationell transport, men därefter blev det mesta i ”pappersväg” galet.
– Föraren förstod att det var fel och sanktionsavgiften är betald, förklarar Lars-Göran Samuelsson.
De senaste veckorna har polisen i Helsingborg rapporterat flertalet otillåtna cabotage.
– Vi är ju inte så många poliser och bilinspektörer, men vi tar allt som vi mäktar med, säger Lars-Göran och tillägger att det blir några eller något cabotage varje vecka.
Senast Proffs frågade Transportstyrelsen om hur statistiken för inrapporterade cabotageärenden såg ut, fick vi veta att det från den 1/1 till och med den 30/4 i år hade kommit in 86 ärenden. Detta kan jämföras med 65 ärenden för hela år 2017.