Fler än 80 gamla lastbilar och bussar har anmält sig till det 16:e tysklandsrallyt för historiska nyttofordon ? ett deltagarrekord i det över trettioåriga arrange-manget. Deltagarna, till vardags är de flesta chefer i transportföretag och ansva-riga för flera tusen moderna lastbilar, ska i år uppleva Skandinavien.
Lastbilsrallyt, som körs under Verbandes der Automobilindustries (VDA) paraply, börjar den 30 augusti i tyska Spelle och slutar den 7 september i Neustadt-Glewe (sydost om Lübeck). En sträcka på cirka 180 mil ska tillryggaläggas på gamla transportleder mot Norden, alltså på de väsentliga handelsvägarna, de som utgör ryggraden inom vår transportlogistik.
Via Kiel går färden med färja till Göteborg och därifrån besöks Tidaholm, Hillerstorp (High Chaparall), Malmö och Trelleborg. Från den 19 september kan ett urval av deltagarfordonen beskådas på världens ledande mässa för nyttofordon, IAA Nutzfahrzeuge 2018 i Hannover.
En Oldtimer-resa i denna form låter sig inte göras utan hjälp av sponsorer. BFS, BPW, DEKRA, Europart, Hoyer, Kravag, Michelin, Mercedes Benz, STENA Lines, Port of Kiel, UTA, Veltins och Volvo Trucks stöder tysklandsrallyt i år.
På hemsidan www.historische-deutschlandfahrt.de kan intresserade fans finna ytterligare information om det 16:e tysklandsrallyt. Från och med första dagen av rallyt den 30:e augusti kommer dagligen bilder och text att läggas ut. Dessutom finns här också grundläggande information så att intresserade Oldtimerfans kan besöka och titta på bilarna under sin färd.
Vartannat år arrangerar förlaget ETM tillsammans med Spedition Fehrenkötter tysklandsrallyt för historiska nyttofordon. Rallyt står under skydd av Verbandes der Automobilindustrie e.V. (VDA) president, Bernhard Matthes.
Organisatörerna vill med arrangemanget höja imagen inom nyttofordonsbranschen och förbättra förståelsen mellan beslutsfattare inom personbils- och nyttofordonssidan. Dessutom ska besökare längs färdvägen ges möjlighet att få sig en bit nyttofordonshistoria till livs.